Terug
Gepubliceerd op 01/07/2021

2021_GR_00174 - Stedelijk reglement project Bike2School: goedkeuring

gemeenteraad
di 29/06/2021 - 20:00 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Rutger Moons, voorzitter; Mien Van Olmen, burgemeester; Yoleen Van Camp, schepen; Jan Michielsen, schepen ; Pascal Van Nueten, schepen; Patrik De Cat, schepen; Stefan Verraedt, schepen; Anne-Mie Hendrickx, raadslid; Jan Bertels, raadslid; Liese Bergen, raadslid; Els Sterckx, raadslid; Peter Verpoorten, raadslid; Bart Michiels, raadslid; Bieke Baeten, raadslid; Rob Lathouwers, raadslid; Evelyn Breugelmans, raadslid; Andreas Huyskens, raadslid; Eva Brandwijk, raadslid; Lore Wagemans, raadslid; Priscilla Van Thielen, raadslid; Tom Olyslaegers, raadslid; Pieter Laureys, raadslid; François Vermeulen, raadslid; Griet Van Nueten, raadslid; Ludo Van den Broeck, raadslid; Marnix Verheyen, raadslid; Marcel De Cuyper, raadslid; Stefan Geyzen, raadslid; Dirk Soentjens, algemeen directeur

Verontschuldigd

Susy Matthijs, raadslid

Secretaris

Dirk Soentjens, algemeen directeur
2021_GR_00174 - Stedelijk reglement project Bike2School: goedkeuring 2021_GR_00174 - Stedelijk reglement project Bike2School: goedkeuring

Motivering

Juridische grond

  • Wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen van 29 juli 1991 en latere wijzigingen
  • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56, paragraaf 3, 4°
  • Bestuursdecreet van 7 december 2018

Argumentatie

In het project Bike2School kunnen kinderen uit het lager onderwijs digitale punten verdienen door met de fiets naar school te komen. Deze kunnen vervolgens verzilverd worden op de lokale kermis, bij lokale handelaars of andere partners.

De stad gebruikt, door sluiting van de opdracht met Smartville, het buck-e systeem van Fairville als hard- en softwaresysteem voor het project. De stad koopt lezers aan bij Smartville die op de deelnemende scholen geplaatst worden. De stad koopt daarnaast tags en betaalkaarten aan bij Smartville voor alle deelnemende leerlingen. De stad koopt licenties aan voor gebruik van de software voor eigen gebruik en voor gebruik door de scholen, leerlingen en deelnemende handelaars. 

Omdat verschillende partijen deelnemen aan dit project en gebruik maken van materialen aangekocht door de stad, wenst de stad een reglement op te stellen om alle afspraken bij de start van het project helder te formuleren. 

De start van het project is voorzien op 1 september 2021. Het voorlopige einde van het project is voorzien op 30 juni 2025. Een verlenging van het project is steeds mogelijk. 

Context, relevante voorgeschiedenis en fasen

The Studio van Belfius en Flow Pilots van Cipal Schaubroeck stelden op 28 maart 2019 een nieuw project rond fietspromotie bij schoolgaande kinderen voor aan lokale besturen. Het voorgestelde project baseert zich op een project dat de voorbije legislatuur zeer succesvol werd geïnitieerd in de gemeente Bonheiden. In het project Bike2School kunnen kinderen uit het lager onderwijs digitale punten verdienen door met de fiets naar school te komen. Deze kunnen vervolgens verzilverd worden op de lokale kermis of bij lokale handelaren. Verschillende Kempense gemeenten toonden interesse en vroegen naar een intergemeentelijke aanpak via IOK. 

De raad van bestuur van IOK besliste op 17 mei 2019 een interessepeiling bij de gemeenten uit te voeren in functie van hun eventuele deelname aan het project, dit in functie van een eventuele indiening van een projectaanvraag. 

Op 11 juni 2019 besliste het college van burgemeester en schepenen om deel te nemen aan het project. 

In de zomer van 2019 lieten in totaal 16 Kempense lokale besturen weten principieel geïnteresseerd te zijn in deelname aan dit project. Het betreft volgende gemeenten: Balen, Dessel, Geel, Grobbendonk, Heist-op-den-Berg, Herentals, Herenthout, Herselt, Hoogstraten, Hulshout, Kasterlee, Laakdal, Ravels, Rijkevorsel, Vosselaar en Westerlo.

IOK heeft in het najaar van 2019, onder de naam Bike2School, een subsidieaanvraag ingediend binnen het Europese doelstelling-2-programma voor de Kempen (GTI-Kempen) en er werden al positieve contacten gelegd in functie van Vlaamse en provinciale cofinanciering. Op 24 oktober 2019 keurde de provincie Antwerpen 70.000 euro cofinanciering goed. Daarnaast bevestigde het departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) de mogelijkheid van cofinanciering. De EFRO-projectaanvraag werd echter afgekeurd, vooral op vormelijke gronden (bijvoorbeeld het ontbreken van engagementen van gemeenten en scholen, …). Inhoudelijk werd het project als sterk geëvalueerd. De subsidieaanvraag werd, na aanpassingen rekening houdend met de opmerkingen van de technische werkgroep van EFRO, door IOK een tweede keer ingediend eind mei 2020. Op 18 mei 2020 ondertekenden de burgemeester en de algemeen directeur daartoe de cofinancieringsverklaring.

Op 9 juli 2020 werd de projectaanvraag voor het project Bike2School goedgekeurd door de Managementsautoriteit van EFRO Vlaanderen - GTI Kempen.

Op 26 oktober 2020 werd kennis genomen van het definitieve EFRO-projectvoorstel en werd de samenwerkingsovereenkomst met IOK goedgekeurd.

Op 14 december 2020 keurde het college van burgemeester en schepenen de subsidieaanvraag voor het verbeteren van de verkeersveiligheid van schoolomgevingen bij het departement Mobiliteit en Openbare Werken goed. Deze subsidie wordt binnen het project van Bike2School aangegrepen om de aankoop van de scanners, die aan de schoolpoorten gehangen zullen worden, mee te financieren. Op 2 februari 2021 werd het subsidiebedrag van 29.040 euro goedgekeurd door Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare werken. 

Op 2 februari 2021 keurde de gemeenteraad de toetreding tot de dienstverlenende vereniging Cipal als aankoopcentrale aangaande de 'Raamovereenkomst voor de verwerving en exploitatie van een multifunctioneel cloud platform voor de ondersteuning van duurzaam beleid door positieve incentivering, effectieve ontrading en correcte handhaving' goed. 

Op 8 maart 2021 ging het college van burgemeester en schepenen over tot de sluiting van de opdracht met Smartville.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Besluit 1

De gemeenteraad keurt het stedelijk reglement voor het project Bike2School goed.

Het reglement gaat in bij de start van het project op 1 september 2021 en eindigt op 30 juni 2025.

1. SPOC

De expert mobiliteit - technische dienst, wordt voor de stad aangeduid als SPOC (single person of contact) voor Bike2School. Zowel IOK, Fairville, scholen als lokale handelaars dienen contact op te nemen met deze persoon met vragen over Bike2School. (Ouders van) deelnemende leerlingen kunnen terecht bij de school of de helpdesk van buck-e met vragen.

2. Lezers

De stad laat lezer(s) plaatsen op de deelnemende scholen zodat leerlingen die op een duurzame manier naar school komen gescand kunnen worden. De lezer(s) worden aangekocht door  de stad. Ook al worden ze op de eigendom van de deelnemende school geplaatst, blijven de lezers eigendom van de stad. 

De stad voegt de lezers toe aan de polis ‘alle risico’s elektronica’ van verzekeraar Ethias nv, polisnr. 45.441.157.

Er wordt een afstand van verhaal opgenomen ten voordele van de scholen.  

De deelnemende scholen verlenen de stad en (onderaannemers van) Fairville toegang tot de school om werken of onderhoud uit te voeren aan de lezer. Het uitvoeren van het onderhoud zal steeds tijdig aangekondigd worden.

3. Tags en betaalkaarten

De stad koopt een tag en betaalkaart aan voor elke deelnemende leerling. (Ouders van) leerlingen kunnen een tag en betaalkaart aanvragen via de school. Elke leerling krijgt één tag en één betaalkaart gratis van de stad. Bij verlies van een tag, kan een leerling via de school een nieuwe tag aanvragen; er wordt dan 6 euro aangerekend via de schoolfactuur. Bij  verlies van een betaalkaart, kan een leerling via de school een nieuwe betaalkaart aanvragen; er wordt dan 4 euro aangerekend via de schoolfactuur. 

Scholen storten jaarlijks de inkomsten voor vervanging van tags en/of betaalkaarten door aan de stad op rekeningnummer BE79 0910 0008 7733.

4. Duurzame verplaatsingen

Leerlingen worden dagelijks (in de ochtend) gescand als ze met hun tag langs de scanzone passeren. De scanzone zal door de stad duidelijk gemarkeerd worden op de speelplaats. Leerlingen mogen zich laten scannen als ze die ochtend op een duurzame manier naar school komen. Onder “duurzaam naar school komen” wordt in het kader van dit project uitsluitend verstaan:

  • het hele traject van thuis tot de schoolpoort te voet afleggen
  • het hele traject van thuis tot de schoolpoort met de fiets afleggen
  • het hele traject van thuis tot de schoolpoort met de step afleggen
  • het hele traject van thuis tot de schoolpoort met het openbaar vervoer afleggen
  • het hele traject van thuis tot de schoolpoort met de schoolbus afleggen
  • of een combinatie van bovenstaande vervoersmiddelen. 

Volgende verplaatsingen vallen bijgevolg niet onder “duurzaam naar school komen” in het kader van dit project: 

  • het hele traject van thuis tot de schoolpoort met de auto afleggen (al dan niet carpoolend) 
  • een deel van het traject van thuis tot de schoolpoort met de auto afleggen. 

In deze gevallen mogen de leerlingen zich in de ochtend niet laten scannen.

5. Bucks 

Elke scan van de tag van de leerling levert één punt op. De punten worden omgezet in de virtuele munt “buck”. 1 buck heeft een waarde van 0,10 euro. Leerlingen kunnen deze bucks aan de hand van de bijhorende betaalkaart besteden bij deelnemende partners. De lijst van deelnemende partners kunnen leerlingen terugvinden via de buck-e app en via de website van de stad. 

De stad legt de omzetting van punten naar bucks als volgt vast: een leerling krijgt 1 buck per 2 punten. Een leerling moet dus 2 dagen duurzaam naar school komen om 1 buck te verdienen.

6. Deelnemende partners

Deelnemende leerlingen kunnen hun gespaarde bucks besteden bij deelnemende partners aan de hand van de betaalkaart. Partners die interesse hebben om deel te nemen aan het project, dienen zich aan te melden bij de onder artikel 1 vernoemde contactpersoon van de stad. De stad kan de partner vervolgens toevoegen aan het systeem. De stad wenst enkel samen te werken met handelaars met een verkooppunt in de stad of met markt- en foorkramers die in de stad halt houden én die geen producten verkopen die ingaan tegen het doel van het project nl. duurzame verplaatsingen stimuleren. De stad wenst bovenlokaal enkel samen te werken met gemeentelijke/provinciale (extern verzelfstandigde) bedrijven. 

De deelnemende partner kan na uitnodiging de applicatie om betaalkaarten te scannen, downloaden op een tablet of smartphone. Maandelijks zullen de gespendeerde bucks via het systeem aan de deelnemende partner uitbetaald worden. 

Deelnemende partners zijn in de mogelijkheid om het project extra te ondersteunen door middel van sponsoring die één van de volgende vormen aanneemt:

  • De deelnemende partner kan ervoor kiezen om maar een deel van het bedrag dat de deelnemende leerling verschuldigd is, aan te rekenen. Een item kost bv. 1 euro of 10 bucks. De partner kan de leerling een voordeel/korting  toekennen door bv. maar 5 bucks aan te rekenen. Op die manier kan de leerling meer besteden met de gespaarde bucks. 
  • De deelnemende partner kan ervoor kiezen om het incentiveringsbudget van de stad te verhogen door een bedrag te storten op de geblokkeerde rekening van Belfius (IBAN 87 0689 1079 7994) met als vermelding “Buck-e stad Herentals”. Bij interesse kan een deelnemende partner een stortingsverzoek aanvragen bij de contactpersoon van de stad. 
  • De deelnemende partner kan ervoor kiezen om  het project in natura te ondersteunen. Dit product/deze dienst kan gebruikt worden bij de organisatie van lokale wedstrijden (bv. een beloning voor de best scorende leerling of klas).

Partners die interesse hebben om het project extra te ondersteunen op één van de voorgaande wijzen van sponsoring, nemen contact op met de onder artikel 1 vernoemde contactpersoon van de stad. De stad zal deze partners in haar communicatie over het project extra in de kijker zetten. 

7. Algemene bepalingen

Door deelname aan het project zal de betrokken partner gebonden zijn aan de bepalingen van onderhavig reglement.

De stad brengt alle bij Bike2School betrokken partijen op de hoogte van dit reglement via een communicatiemiddel dat het meest geschikt is voor de betrokken partij.

Dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid overgemaakt. Het reglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.

Stemming op het artikel

Stemmen voor 28
Jan Michielsen, Mien Van Olmen, Tom Olyslaegers, François Vermeulen, Marcel De Cuyper, Jan Bertels, Pieter Laureys, Bart Michiels, Els Sterckx, Patrik De Cat, Rutger Moons, Bieke Baeten, Andreas Huyskens, Eva Brandwijk, Pascal Van Nueten, Rob Lathouwers, Priscilla Van Thielen, Stefan Geyzen, Marnix Verheyen, Evelyn Breugelmans, Yoleen Van Camp, Ludo Van den Broeck, Anne-Mie Hendrickx, Liese Bergen, Stefan Verraedt, Lore Wagemans, Peter Verpoorten, Griet Van Nueten
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0