De administratie ondervindt volgende problemen met de huidige werking:
De administratie stelt voor om volgende zaken te wijzigen:
Er is voorafgaand verschillende malen overleg geweest tussen de stedelijke werkplaats, de dienst financiën en de technische dienst. Zij zijn ervan overtuigd dat het voorstel een verbetering is voor de dienstverlening en dat dit de diensten onderling efficiënter zal doen samenwerken.
Het college van burgemeester en schepenen keurde op 6 december 2021 de wijzigingen aan het belastingreglement voor inname openbaar domein principieel goed.
De stad Herentals heeft een belastingsreglement voor inname van het openbaar domein. Het reglement werd goedgekeurd in zitting van gemeenteraad van 5 november 2019. Het reglement is geldig tot 31 december 2025.
Op 16 december 2019 werd de opdracht voor het leveren en implementeren van een software voor inname openbaar domein en evenementenaanvragen gegund aan firma GEO-IT (zie bijlage besluit gunning).
Naar aanleiding van de implementatie van de software was er intern met de stedelijke werkplaats en met de dienst financiën een oefening om de werkwijze van het verlenen van toelatingen innames openbaar domein en signalisatievergunningen en het verhuren en leveren van verkeersborden zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen. Het doel was om deze dienstverlening zo klantvriendelijk mogelijk te laten verlopen en ook voor de diensten onderling om dit makkelijker handelbaar te maken.
Het GIPOD-decreet legt op dat vanaf 1 januari 2022 werken met een aanzienlijke verkeershinder en waarbij er rijbaan, fietspad, voetpad of berm moet opengebroken worden, de werken ten minste 4 weken voor de start in GIPOD (Generiek Informatieplatform Openbaar Domein) moeten ingegeven worden. GIPOD dat door Vlaanderen is opgezet om werken met impact beter op elkaar te laten afstemmen qua uitvoering en qua hinder.
De nieuwe software en de nieuwe werkwijze zouden vanaf 1 januari 2022 van start moeten gaan.
Het huidige belastingreglement voor inname van het openbaar domein moet hiervoor gewijzigd worden.
De gemeenteraad keurt het belastingreglement voor inname openbaar domein goed als volgt:
Belastingen 2020-2025
Belastingreglement voor inname openbaar domein
1. Algemene bepalingen
De stad heft van 1 januari 2022 tot en met 31 december 2025 een belasting voor de tijdelijke inname van het openbaar domein waarbij de inname langer duurt dan één kalenderdag. De inname gebeurt voor het plaatsen van constructies en materialen zoals afscheidingen, stellingen, kranen, containers, betonelementen, bouwmaterialen, bouwafval, werktuigen en voertuigen die nodig zijn voor werken op private percelen, inclusief verhuizingen.
Het belastingreglement voor inname openbaar domein, goedgekeurd op 5 november 2019, wordt opgeheven met ingang van huidig reglement op 1 januari 2022.
Tijdelijke innames die korter duren dan één kalenderdag, zijn niet onderhevig aan deze belasting.
Doel: Voor het uitvoeren van werken op percelen van private eigendom, inclusief verhuizingen, is het vaak noodzakelijk dat een deel van het openbaar domein wordt ingenomen. De stad moet hierbij een verhoogd toezicht uitvoeren om na te gaan of alles volgens de wettelijke normen en bepalingen gebeurt. Bovendien zorgt de inname van betalende parkeerplaatsen ervoor dat er geen inkomsten geïnd kunnen worden. Door het innen van een belasting wordt de administratieve behandeling van dergelijke aanvragen, het verhoogde toezicht en het ontbreken van inkomsten op het gebruik van parkeerplaatsen financieel gecompenseerd.
Definities:
De aanvragen voor toelating inname openbaar domein kunnen online gebeuren via de website van de stad Herentals of via het stadsloket, ten laatste 5 werkdagen voor de datum van inname. De behandeling van laattijdige aanvragen kan niet gegarandeerd worden. Als de aanvraag voor een toelating inname openbaar domein 5 werkdagen of minder vóór de ingang van de inname van het openbaar domein wordt aangevraagd, zal een bijkomende belasting van 50 euro geïnd worden.
De aanvragen voor signalisatievergunningen kunnen online gebeuren via de website van de stad Herentals, ten laatste 20 werkdagen voor de datum van inname. De behandeling van laattijdige aanvragen kan niet gegarandeerd worden. Als de aanvraag voor een signalisatievergunning 20 werkdagen of minder vóór de ingang van de inname van het openbaar domein wordt aangevraagd, zal een bijkomende belasting van 50 euro geïnd worden.
Voor een verlenging van een toelating inname openbaar domein moet men ten laatste 3 werkdagen op voorhand de aanvraag doen.
De werken mogen pas beginnen nadat de voorziene signalisatie werd aangebracht en de belasting is betaald. De signalisatie moet weggenomen worden zodra de werken beëindigd zijn en het openbaar domein niet meer wordt ingenomen.
Het stadsbestuur heeft steeds het recht om wijzigingen aan de signalisatie aan te brengen. De extra kosten die hieraan verbonden zijn, zijn steeds ten laste van de aanvrager en kunnen niet verhaald worden op het stadsbestuur.
De signalisatievergunning of de toelating inname openbaar domein (of een kopie) moet zich steeds op de werf bevinden en moet op verzoek van een afgevaardigde van het stadsbestuur getoond worden. Blijft de aanvrager in gebreke bij alle wettelijke verplichtingen in verband met de verkeerssignalisatie, dan zal het stadsbestuur de signalisatie plaatsen op kosten van de gebruiker van het openbaar domein.
Voor iedere vernieuwing (uitgezonderd de verlenging) van de inname moet de gebruiker een nieuwe toelating of vergunning aanvragen.
2. Belastingplichtige
De belasting is verschuldigd door de (rechts)persoon die het openbaar domein in gebruik neemt.
3. Grondslag en tarief
De belasting bedraagt 0,30 euro per begonnen kalenderdag per begonnen vierkante meter voor de duur van de inname, met een minimum van 25 euro. Voor elke onderbroken periode wordt een nieuwe toelating inname openbaar domein of een signalisatievergunning aangevraagd.
Wanneer betalende parkeerplaatsen worden ingenomen waardoor de stad hier geen ontvangsten van kan innen, wordt een bijkomende belasting geheven van 10 euro per kalenderdag per betalende parkeerplaats.
Voor de bepaling van de retributie voor het ontlenen en leveren van signalisatie- en verbodsborden wordt verwezen naar het retributiereglement voor uitleenmateriaal. Enkel bewoners of toekomstige bewoners kunnen verkeersborden huren en laten leveren bij en door de stad. Verkeersborden kunnen niet meer afgehaald worden, maar worden standaard geleverd door de stedelijke werkplaats.
Als de inname openbaar domein niet kan plaatsvinden, moet dit door de aanvrager schriftelijk of per mail gemeld worden via info@herentals.be uiterlijk één dag voor de inname. Enkel dan kan er overgegaan worden tot een terugbetaling.
4. Vrijstellingen
De stad legt geen belasting op voor de inname van openbaar domein als gevolg van werken die uitgevoerd worden in opdracht van de stad.
5. Contantbelasting
De belasting wordt contant ingevorderd. Wanneer de belasting niet contant kan geïnd worden, wordt ze een kohierbelasting.
6. Procedure
De vestiging en invordering van de belasting en ook de geschillen gebeuren volgens het decreet van 30 mei 2008 inzake de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen en aanvullingen.
Dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid toegezonden. Het reglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.
7. Bezwaren
De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen. Het bezwaar moet, op straffe van verval, schriftelijk worden ingediend en gemotiveerd. De belastingplichtige dient het bezwaar in binnen een termijn van 3 maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet.