Conform het gemeenteraadsbesluit van 10 november 2020 wordt deze gemeenteraad ingevolge de coronacrisis digitaal en hybride georganiseerd.
De ontwerpnotulen van de vorige vergadering worden, behalve in spoedeisende gevallen, ten minste acht dagen voor de vergadering samen met de oproeping aan de raadsleden bezorgd, tenzij dit praktisch onmogelijk is omdat de gemeenteraadszittingen elkaar te snel opvolgen.
De notulen van de gemeenteraadszitting worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad.
De gemeenteraad keurt de notulen van de gemeenteraadszitting van 5 oktober 2021 goed.
Dit agendapunt wordt afgevoerd daar de aanvraag tot het bekomen van een omgevingsvergunning door de aanvrager werd ingetrokken via het omgevingsloket.
De aanvraag omvat geen aanleg van nieuwe wegen.
Geldende rooilijnen
De rooilijnbreedte ter hoogte van Armand Torenmansstraat 9, kadastraal gekend als Herentals, 3de afdeling, sectie B, nr. 43G, is opgenomen in de door de gemeenteraad goedgekeurde verkavelingsvergunning V19970010 van 22 juni 1998. In zitting van 2 december 1997 besliste de gemeenteraad reeds over de zaak van de wegen: het tracé van de nieuwe wegen zoals vermeld op het verkavelingsontwerp, opgemaakt door landmeter P. Verhaert, werd goedgekeurd. De rooilijnbreedte ter hoogte van Armand Torenmansstraat 9 bedraagt 2 m.
De grondafstand bij deze ontwikkeling voor opname van 2 m wegenis in het openbaar domein, zoals weergegeven op het opmetingsplan 'grondafstand' opgemaakt door Studiebureau Topographos bvba op 1 oktober 2002, werd gerealiseerd bij notariële akte op 6 januari 2003.
Decretale bepalingen
Overeenkomstig artikel 31. § 1 van het decreet over de omgevingsvergunning moet de gemeenteraad zich tijdens de vergunningsprocedure uitspreken over de aanleg van nieuwe gemeentewegen. De gemeenteraad moet zich hierbij uitspreken over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 over de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die in de eventuele vergunning worden opgenomen.
Nieuwe gemeentewegen
Op het ingediende inplantingsplan, opgemaakt door architect Wim Dams op 9 september 2021, is er een grondafstand opgenomen met een breedte van 2 m of een oppervlakte van 28 m², waardoor na realisatie van de grondinname voor opname in het openbaar domein de nieuwe rooilijnbreedte 4 m bedraagt. Dit af te staan gronddeel is op het inplantingsplan weergegeven in groene kleur als lot 1.
Om de bereikbaarheid van de woning gelegen Armand Toremansstraat 11 toekomstgericht te garanderen, is het noodzakelijk dat de verbreding van het huidige tracé ter hoogte van Armand Toremansstraat 9 gerealiseerd kan worden. Tot op heden neemt de bewoner van Armand Toremansstraat 11 toegang tot zijn perceel langs de parking van restaurant Zuiderhuis, gelegen Servaas Daemsstraat 43, kadastraal gekend als Herentals 3de afdeling, sectie B, nr. 39V.
De dienst patrimonium maakte een ontwerpbelofte op die deze kosteloze grondafstand regelt. Een éénzijdige belofte van gratis grondafstand binnen 5 jaar van het gronddeel, aangeduid in groene kleur als lot 1 op het inplantingsplan van 9 september 2021, werd volledig ingevuld en ondertekend toegevoegd aan het aanvraagdossier.
Goedkeuring rooilijn, oplegging lasten en voorwaarden
De gemeenteraad bevestigt dat de nieuwe rooilijnbreedte van de wegenis op 4m bedraagt . De gemeenteraad legt volgende last op aan de vergunninghouder:
Artikel 47 van het omgevingsvergunningsbesluit stelt het volgende: als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, neemt de gemeenteraad daarover een besluit.
De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek. De gemeenteraad neemt kennis van het resultaat van het openbaar onderzoek. Overeenkomstig de criteria van artikels 11-14 van het besluit van de Vlaamse regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 over de omgevingsvergunning is de gewone procedure van toepassing en moet de aanvraag openbaar gemaakt worden. Het openbaar onderzoek werd gehouden van 27 september 2021 tot en met 26 oktober 2021. Tijdens dit openbaar onderzoek werden geen bezwaren ingediend.
Het college van burgemeester en schepenen besliste principieel op 29 oktober 2021 om een voorwaardelijk gunstig advies te verlenen. De gemeenteraad neemt kennis van dit besluit en het bijhorende verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Omschrijving van de aanvraag
Op 10 september 2021 ontving de stad de omgevingsvergunningsaanvraag van mevrouw Ingrid Louisa Thijs voor handelingen op een terrein met adres Armand Toremansstraat 9 in Herentals met kadastrale omschrijving afdeling 13027, sectie B, perceel 43G.
Het betreft een aanvraag voor het regulariseren van een woning met bijgebouwen.
Voorgeschiedenis
De aanvraag werd ingediend op 10 september 2021.
Het openbaar onderzoek werd georganiseerd van 27 september 2021 tot en met 26 oktober 2021. Tijdens het openbaar onderzoek werden er geen bezwaarschriften ingediend.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar van 27 oktober 2021 resulteert in een voorwaardelijk gunstig advies.
Het college van burgemeester en schepenen nam kennis van de aanvraag en van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar op 29 oktober 2021 en maakte de inhoud ervan tot zijn eigen motivering.
Het college van burgemeester en schepenen verleende op 29 oktober 2021 een voorwaardelijk gunstig advies over de voorliggende aanvraag. Gezien het voorwaardelijk gunstig advies van het college van burgemeester en schepenen wordt de aanvraag voorgelegd aan de gemeenteraad voor besluitvorming.
Fase
De gemeenteraad wordt verzocht om een beslissing te nemen over de zaak van de wegen, inclusief eventueel bijhorende voorwaarden en lasten.
Er moet nog een gratis grondafstand gebeuren van een strook van 2m (oppervlakte van 28 m²) waardoor, na realisatie van de grondinname voor opname in het openbaar domein, de nieuwe rooilijnbreedte van de wegenis 4 m bedraagt.
De gemeenteraad neemt kennis van de omgevingsvergunningsaanvraag voor het regulariseren van een woning met bijgebouwen. De grond waarop de aanvraag betrekking heeft, is gelegen in de Armand Toremansstraat in Herentals, kadastrale omschrijving afdeling 13027, sectie B, perceel 43G.
De gemeenteraad keurt de zaak van de wegen goed, zoals weergegeven op het inplantingsplan, voor gronden gelegen ter hoogte van Armand Toremansstraat 9 te 2200 Herentals, met kadastrale omschrijving Afdeling 13027, sectie B, perceel 43G.
De gemeenteraad bevestigt dat de nieuwe rooilijnbreedte van de wegenis 4 m bedraagt en legt volgende last op:
Plan
Landmeter Peter Liekens maakte op 7 januari 2021 een meetplan op waarop inname 30 is weergegeven als lot B met een grootte van 1a01ca (101 m²). Op 13 oktober 2021 maakte landmeter Peter Liekens een splitsingsplan op waarop lot B is weergegeven met een grootte van 1a01ca.
Prekadastratie
Lot B is na prekadastratie gekend als perceel 1ste afdeling, sectie B, nr. 648N.
Modaliteiten
De grondverwerving gebeurt gratis en voor algemeen nut.
Alle leveringskosten, lasten, rechten en erelonen van deze akte zijn ten laste van de overdragers.
Bodem
Op 23 november 2020 leverde OVAM een gunstig bodemattest af voor perceel 134V2.
Akte
Notaris Rommens uit Meer maakte een ontwerpakte op om deze kosteloze grondafstand aan de stad te regelen. Deze akte ligt nu voor ter definitieve goedkeuring.
Op 5 februari 1996 werd bij KB het onteigeningsplan Wijngaard voor de wegenis Oogsstraat en deel van Druivenstraat goedgekeurd.
Het perceel Herentals 1ste afdeling, sectie B, nr. 648A, gelegen Druivenstraat, is getroffen door dit onteigeningsplan en is opgenomen als toekomstig te realiseren inname nr. 30.
Op 6 juni 2006 besliste de gemeenteraad in artikel 1 akkoord te gaan met de kosteloze grondafstand voor inlijving in de openbare weg van de Druivenstraat van onder andere inneming W30 (Wijngaard 30) perceel B 648A.
De eigenaar van het perceel Herentals 1ste afdeling, sectie B, nr. 648A is vragende partij om de grondinname nr. 30, die tot op heden niet bij notariële akte geregeld werd, te realiseren. Het gronddeel van de inname maakt deel uit van de aangelegde weg Druivenstraat.
Op 25 oktober 2021 keurde het college van burgemeester en schepenen de ontwerpakte, opgemaakt door notaris Rommens uit Meer, voor de gratis grondverwerving voor algemeen nut van een grond gelegen in de Druivenstraat in Herentals, gekadastreerd afdeling 1 sectie B, nummer 648A(deel) zoals aangeduid als lot B op het opmetingsplan van landmeter Peter Liekens van 7 januari 2021 met een grootte van 101 m² principieel goed.
De gemeenteraad keurt de ontwerpakte, opgemaakt door notaris Rommens uit Meer, voor de gratis grondverwerving voor algemeen nut van een grond gelegen in de Druivenstraat in Herentals, gekadastreerd afdeling 1 sectie B, nummer 648A(deel), na prekadastratie gekend als afdeling 1, sectie B, nr. 648N, zoals aangeduid als lot B op het splitsingsplan van landmeter Peter Liekens van 13 oktober 2021 met een grootte van 101 m² goed.
Algemeen directeur Dirk Soentjens en voorzitter Rutger Moons, of hun respectievelijke plaatsvervangers, worden gemachtigd om de akte te ondertekenen namens de stad.
Het stadsbestuur wenst vzw Kinderdroom blijvend te ondersteunen bij de aankomst van Sinterklaas in Herentals. Hiervoor wordt een overeenkomst opgemaakt voor de huidige legislatuur.
In de overeenkomst geeft de stad in ruil voor de organisatie van het Sinterklaasfeest een financiële dotatie, het gratis gebruik van Sporthal De Vossenberg en een vrijstelling op de retributiereglementen voor evenementen op het openbaar domein en uitleenmateriaal.
Het stadsbestuur heeft de voorbije jaren vzw Kinderdroom ondersteund bij de organisatie van de aankomst van Sinterklaas in Herentals.
Voor de organisatie van het jaarlijks Sinterklaasfeest moet een een overeenkomst opgemaakt worden. In de overeenkomst geeft de stad in ruil voor de organisatie van het Sinterklaasfeest een financiële dotatie, het gratis gebruik van sporthallen De Vossenberg en een vrijstelling op de retributiereglementen voor evenementen op het openbaar domein en uitleenmateriaal.
Vzw Kinderdroom organiseert een jaarlijks terugkerend evenement dat plaatsvindt op de eerste zaterdag na 11 november, de overeenkomst geldt tot en met 2025:
In 2021 vindt het Sinterklaasfeest omwille van coronamaatregelen niet plaats in sporthallen De Vossenberg maar wel op de Grote Markt.
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst met vzw Kinderdroom voor de organisatie van een Sinterklaasfeest goed.
De gemeenteraad verleent volgende ondersteuning aan vzw Kinderdroom:
Omdat de refterruimte Moktamee – Fransco Campus tijdelijk in beheer van het cultuurcentrum komt, moet hiervoor het huurreglement voor socio-culturele polyvalente ruimtes aangepast en uitgebreid worden.
De refterruimte van Moktamee is een volwaardig alternatief voor de Lakenhal. De infrastructuur is geschikt voor tentoonstellingen en kan gebruikt worden voor diverse socio-culturele activiteiten: lezingen, ontvangsten en recepties, kleine concerten en vergaderingen. De duur van het gebruik van de refterruimte van Moktamee hangt af van de duur van de werkzaamheden in de Lakenhal. Van zodra de restauratiewerken aan de Lakenhal voltooid zijn, worden de ruimtes in de Lakenhal opnieuw opengesteld en vervalt het gebruik van de refterruimte.
Het cultuurcentrum stelt eveneens voor om de passage over het indienen van aanvragen tot augustus 2020 te schrappen, omdat dit niet langer relevant is.
Op 3 december 2019 keurde de gemeenteraad het huur- en retributiereglement voor zaalverhuur socio-culturele polyvalente ruimtes goed.
Op 19 juli 2021 besliste het college van burgemeester en schepenen om de Lakenhal als gevolg van de geplande renovatie- en restauratiewerken vanaf 1 september 2021 niet langer ter beschikking te stellen als huurbare ruimte. Het college van burgemeester en schepenen besliste tevens om de refterruimte Moktamee – Francesco Campus als alternatieve locatie voor socio-culturele activiteiten ter beschikking te stellen. Voor het gebruik van deze ruimte sloot de stad een overeenkomst af met Luscinus gcv.
Het huurreglement voor socio-culturele polyvalente ruimtes moet aangepast worden nu de refterruimte Moktameee - Francesco Campus kan gehuurd worden door diverse gebruikers.
De gemeenteraad keurt het reglement zaalverhuur socio-culturele polyvalente ruimtes goed:
Reglementen 2021 -2025
Reglement zaalverhuur socio-culturele polyvalente ruimtes
Het reglement geldt vanaf 15 november 2021 tot en met 31 december 2025.
Het huurreglement zaalverhuur socio-culturele polyvalente ruimtes, goedgekeurd door de gemeenteraad op 3 december 2019, wordt opgeheven met ingang van het huidig reglement.
Voor de verhuur van de polyvalente socio-culturele infrastructuur van de stad Herentals zijn er afspraken en richtlijnen nodig tussen de stad en de gebruiker.
HET BELEID
Doelgroep
Dit reglement geldt voor iedereen die een polyvalente socio-culturele infrastructuur van de stad Herentals wenst te huren. De gebruikers vallen onder één van de volgende categorieën:
Gebruik
Alle activiteiten die in de polyvalente socio-culturele infrastructuur van de stad plaatsvinden, moeten van sociaal - culturele aard zijn. Privéfeesten worden niet toegelaten.
Aanvraag
° Alle socio-culturele infrastructuur (behalve schouwburg)
Vanaf heden wordt het principe toegepast dat aanvragen uit categorie A en B automatisch worden ingepland op dezelfde datum/weekend in de volgende jaren. Een aanvrager kan deze datum van de volgende jaren tot één maand na zijn activiteit van het huidige jaar annuleren. Deze datum komt dan terug vrij en andere aanvragen kunnen ingediend worden. Alle categorieën kunnen de (vrijgekomen) vrije data aanvragen telkens vanaf september jaar x tot augustus jaar x + 2. De toewijzing gebeurt in volgorde van datum van ontvangst. De aanvrager kan maximaal twee optiedata nemen. Binnen de drie weken moet de aanvrager de keuze van optiedatum doorgeven, want anders vervalt deze automatisch. Activiteiten die meerdere dagen in beslag nemen worden aanzien als één optie.
Gebruikers uit categorie A, B, C en D kunnen hun aanvraag vanaf september x voorafgaand aan het volgend schooljaar (september x+1 – augustus x+2) indienen. De stad verwerkt de aanvragen zodat de infrastructuur zo optimaal mogelijk bezet is. Bij gelijke aanvragen (qua datum) krijgt de eigen programmatie voorrang. Vervolgens wordt rekening gehouden met de aard van de activiteit, het bereik. De stad heeft het recht om een andere datum voor te stellen. De definitieve toewijzing zal voor deze categorieën gebeuren voor 1 maart jaar x+1. Vanaf 1 maart jaar x+1 kunnen alle gebruikers van één van de categorieën hun aanvraag indienen tot maximum augustus x+2. Deze toewijzing gebeurt in volgorde van datum van ontvangst. De aanvrager kan maximaal twee optiedata nemen. Binnen de drie weken moet de aanvrager de keuze van optiedatum doorgeven, want anders vervalt deze automatisch. Activiteiten die meerdere dagen in beslag nemen worden aanzien als één optie.
Elke aanvraag voor een infrastructuur of een gedeelte ervan moet gericht zijn aan de desbetreffende dienst aan de hand van een officieel aanvraagformulier:
° Socio-culturele infrastructuur behorende tot de stad
De aanvraag gebeurt online via de website (www.schaliken.be), telefonisch (014-21 90 88), via post (Grote Markt 35, 2200 Herentals) of via mail (cultuurcentrum@herentals.be). De aanvraag moet zo volledig mogelijk ingevuld worden. De stad heeft het recht om gebruiksperiodes, materialen, medewerking, … die niet zijn aangevraagd, te weigeren.
° Afsluiten gebruiksovereenkomst
Op basis van de aanvraag wordt door de stad een gebruiksovereenkomst opgesteld. Deze gebruiksovereenkomst wordt in twee exemplaren toegestuurd aan de gebruiker. Eén exemplaar van deze gebruiksovereenkomst wordt binnen de drie weken ondertekend teruggestuurd naar de dienst cultuur en toerisme. Hierna is de reservatie pas definitief. De retributie en eventuele onkosten worden na de activiteit aangerekend en moeten één maand na de factuurdatum betaald worden.
De stad heeft steeds het recht om verleende toezeggingen te wijzigen of in te trekken als een gegronde reden zoals redenen van veiligheid, openbare orde en algemeen belang kan worden ingeroepen. Hiervoor kan geen schadevergoeding gevraagd worden. Een annulering door de gebruiker moet steeds schriftelijk gebeuren.
Indien de annuleringstermijnen niet worden nageleefd worden volgende verbruikstarieven toegepast:
Afspraken geldende voor elke polyvalente socio-culturele infrastructuur behorende tot de stad
In geen enkele infrastructuur wordt technische ondersteuning door medewerkers van de stad geboden. Enkel in de schouwburg bij podiumactiviteiten wordt technische ondersteuning voorzien.
Voor het afhalen van sleutels en/of toegangsbadges moet de gebruiker afspraken maken met de stad. Sleutels en/of toegangsbadges kunnen slechts twee dagen op voorhand opgehaald worden en moeten de eerstvolgende werkdag na de activiteit terugbezorgd worden.
Onmiddellijk na de activiteit, de voorstelling of na de laatste van een ononderbroken reeks voorstellingen moet al het materiaal die geen eigendom is van de stad verwijderd worden. De zaalindeling moet in zijn oorspronkelijke staat worden teruggebracht.
De stad kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor achtergelaten materialen, voor mogelijke beschadiging of voor diefstal.
De gebruikte infrastructuur moet opgeruimd en uitgeborsteld zijn. Alle tafels en stoelen moeten proper zijn, de koelkasten moeten aan de binnen- en buitenzijde gereinigd worden en de afwasmachine moet na gebruik uitgeladen en nagespoeld worden.
De omgeving (zowel binnen als buiten) rondom de gebruikte lokalen moet eveneens proper achter gelaten worden.
Indien het personeel van de stad extra schoonmaak moet uitvoeren, worden hiervoor kosten aangerekend.
Per locatie gelden nog specifieke afspraken die in de handleiding terug te vinden zijn. Deze wordt bezorgd door de stad.
Alle afval moet gesorteerd en gedeponeerd worden in de daartoe voorziene vuilbakken of vuilniszakken. Glas, frituurolie, papier en karton moet de gebruiker meenemen op straffe van sancties bepaald in het retributiereglement.
In de schouwburg en zaal ’t Hof krijgt elke aanvrager maximaal vier gratis vuilniszakken voor restafval. Als de gebruiker meer vuilniszakken wenst te verbruiken, dan moet hij een evenementcontainer van de stad aanvragen. Als de gebruiker meer dan vier afvalzakken verbruikt zonder dat er een evenementcontainer werd aangevraagd, dan moet de gebruiker hiervoor extra betalen conform de regels in het retributiereglement.
° Foyer en buitenplein
Voor gebruik van de foyer en het buitenplein moet de gebruiker putten uit de aanwezige drankenvoorraad van de uitbater van de foyer. Gebruikers kunnen zelf koude etenswaren, wijnen, fruitsap en warme dranken voorzien, die niet door de uitbater geleverd worden, zonder dat daarvoor enige vergoeding verschuldigd is.
De aanvrager moet er op toezien dat er geen eten en drank wordt genuttigd in de schouwburg.
° Zaal ‘t Hof
Voor het gebruik van zaal ’t Hof moet de gebruiker putten uit de aanwezige standaard drankenvoorraad. De levering gebeurt door de brouwer die de stad heeft aangesteld. Gebruikers kunnen zelf zware bieren, wijnen en warme dranken voorzien, die niet door de brouwer geleverd worden, zonder dat daarvoor enige vergoeding verschuldigd is. In deze zaal zijn warme maaltijden toegestaan.
° Overige gebouwen
Alle overige socio-culturele infrastructuur van de stad is vrij van leverancier. Gebruikers moeten zelf hun drank voorzien. Enkel in zaal ’t Hof mogen warme maaltijden bereid worden. In de andere infrastructuur mag dit niet omwille van brandveiligheid.
Publiciteit moet duidelijk de naam van de organisator, de contactgegevens, de gehuurde ruimte, de aard van de activiteit, de datum en de toegangsprijzen vermelden. Voor eventuele verspreiding binnen de stad oordeelt en zorgt de stad.
Organisatoren kunnen gebruik maken van het ticketsysteem van de stad volgens het retributiereglement. Hiervoor moet tijdig contact opgenomen worden. Voor ticketverkoop door de stad gelden er specifieke afspraken. Hiervoor wordt verwezen naar een afzonderlijke handleiding. De stad kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor plaatsreserveringen die niet met het ticketsysteem van de stad werden gedaan.
De stad stimuleert gebruikers om korting op hun ticketprijzen toe te passen voor houders van een vrijetijdspas.
Afspraken enkel geldend voor de schouwburg
De stad beslist of een aanvraag valt onder kleine of grote productie. De foyer en het buitenplein kunnen niet afzonderlijk gebruikt worden als de schouwburg ter beschikking is gesteld. De artiestenloge kan nooit afzonderlijk gebruikt worden. De schouwburg moet uiterlijk om 23 uur ontruimd en afgesloten zijn.
De stad beschikt over een piano. De aanvraag moet uiterlijk één maand voor de activiteit aangevraagd worden via het aanvraagformulier.
Technische apparatuur die de gebruiker nodig heeft, maar die niet aanwezig is in de stad zal op eigen kosten ingehuurd worden. Hiervoor moet voorafgaandelijk toestemming gevraagd worden aan de stad.
Repetities kunnen slechts ter voorbereiding van een activiteit, die doorgaat in de schouwburg plaatsvinden. Repetities zijn ondergeschikt aan de eigenlijke programmering en worden beperkt tot vijf repetitiedagen. Opbouw- en afbraakmomenten worden beschouwd als repetities. Bij repetities kan geen publieke toegang verleend worden. Een repetitie kan maximum tot 23 uur duren.
Repetities op de dag van de activiteit zelf worden niet als repetitie beschouwd maar als integraal deel van deze activiteit.
Voor elke dag dat de schouwburg geblokkeerd is, zonder dat er gerepeteerd of gespeeld wordt, wordt het tarief blokkering aangerekend.
De stad kan in overleg met de gebruiker op repetitie, opbouw- en/of afbraakdagen andere activiteiten toestaan.
De aanwezigheid van een technische medewerker is verplicht in de schouwburg. Eén technicus kan maximaal 11 uur op een dag ingeschakeld worden.
De bediening van de apparatuur van de schouwburg gebeurt uitsluitend door en/of onder toezicht van het personeel van de stad.
De gebruiker moet de stad uiterlijk één maand voor de datum van ingebruikname op de hoogte brengen van de aard van de activiteit, desgewenst via een draaiboek.
De gebruiker bezorgt aan de technische medewerker een technische fiche. Indien deze informatie niet tijdig wordt bezorgd, draagt de stad geen verantwoordelijkheid voor de gevolgen.
Apparatuur die niet behoort tot de stad moet technisch in orde zijn en voldoen aan de geldende normen. Indien dit niet het geval is, kan het gebruik ervan geweigerd worden.
Het gebruik van de vestiaire is omwille van veiligheidsredenen verplicht bij gebruik van de schouwburg. De gebruiker moet zelf de vestiaire uitbaten. De bewaking en de verantwoordelijkheid voor de duur van de activiteit berust bij de gebruiker.
Afspraken enkel geldend voor zaal 't Hof
De keuken kan niet afzonderlijk gebruikt worden.
Zaal ’t Hof moet de dag na de activiteit uiterlijk om 6 uur ontruimd, opgeruimd en afgesloten zijn. Voor fuiven en optredens die gepaard gaan met een fuifactiviteit wordt het gebruikstarief van de grote zaal, tuinzaal en keuken aangerekend.
Repetities kunnen slechts ter voorbereiding van een activiteit, die doorgaat in de grote zaal van ’t Hof plaatsvinden. Repetities zijn ondergeschikt aan de eigenlijke programmering en worden beperkt tot vijf repetitiedagen. Opbouw- en afbraakmomenten worden beschouwd als repetities. Bij repetities kan geen publieke toegang verleend worden. Een repetitie kan maximum tot 23 uur duren.
Repetities op de dag van de activiteit zelf worden niet als repetitie beschouwd, maar als integraal deel van deze activiteit.
Voor elke dag dat de grote van zaal ‘t Hof geblokkeerd is, zonder dat er gerepeteerd of gespeeld wordt, wordt het tarief blokkering aangerekend.
De stad kan in overleg met de gebruiker op repetitie, opbouw- en/of afbraakdagen andere activiteiten toestaan.
Een vaste gebruiker is een gebruiker die een bepaalde ruimte minstens tien maal per jaar gebruikt op vooraf bepaalde data. Voor deze gebruikers worden gebruiksovereenkomsten afgesloten. Enkel de ruimten in Dorpshuis Noorderwijk, Dorpshuis Morkhoven en Koethuis Stadspark komen in aanmerking voor vaste gebruikers. Deze regeling geldt enkel voor gebruikers uit categorie B. De gebruikers betalen jaarlijks een bedrag conform het retributiereglement.
ANDERE
Verantwoordelijkheid gebruiker
Elke gebruiker is eindverantwoordelijke voor zijn/haar activiteit. Hij mag aan de lokalen geen andere bestemming geven dan die waarvoor het gebruik werd toegestaan.
De gebruiker kan in geen geval het gereserveerde, geheel of gedeeltelijk onderverhuren of overdragen aan derden of het gebruik aan derden toestaan. Bij overtreding krijgt de gebruiker, die de overeenkomst heeft getekend, hiervoor een boete en sancties conform het huishoudelijk en retributiereglement.
Elke gebruiker is verantwoordelijk voor het naleven van de reglementen over de gemeentelijke, provinciale, Vlaamse, federale en/of Europese taksen op vertoningen, geluidsnormen, auteursrechten, bedrijfsvoorheffing voor buitenlandse artiesten, het indienen van de voorgeschreven loonlijsten voor binnenlandse artiesten, politiereglementen, de wet betreffende de handelspraktijken en alle andere wettelijke bepalingen die van toepassing zijn ten gevolge van de georganiseerde activiteit.
Elke gebruiker is verantwoordelijk dat er geen overlast berokkend wordt aan activiteiten die op hetzelfde moment in andere delen van het gebouw plaatsvinden en/of omgeving.
De gebruiker is verantwoordelijk voor al wat er zich met het gebouw en de inboedel kan voordoen en voor de bewaking van de lokalen. Tijdens de openingsuren van de activiteit moet de gebruiker zorgen voor permanentie. Na afloop van de activiteit moet de gebruiker de lichten doven, alle toestellen uitschakelen, alle deuren slotvast maken en eventuele alarminstallatie inschakelen.
Alle praktische afspraken die niet in dit reglement zijn opgenomen, worden met de stad gemaakt. Dit kan zowel mondeling of via handleidingen zijn.
Schade
De gebruiker is verantwoordelijk voor de schade aan het gebouw en inboedel die door zichzelf, zijn medewerkers, de deelnemers aan de door hem ingerichte activiteit of derden zijn aangebracht. De gebruiker moet, onmiddellijk na het voorvallen van de schade, de feiten aan de stad melden.
Aangenomen wordt dat het gebouw en zijn inboedel, elk lokaal en het materiaal dat ter beschikking werd gesteld in goede staat is bij aanvang van de activiteit. Indien er door de gebruiker voor aanvang van de activiteit schade wordt vastgesteld, dan moet deze vóór aanvang (telefonisch, per e-mail) van de activiteit gemeld worden aan de stad aan de hand van foto’s. Indien na de activiteit schade wordt vastgesteld, zal de gebruiker de schadevergoeding betalen conform het retributiereglement.
De stad kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor om het even welke schade van lichamelijke of stoffelijke aard die ontstaat naar aanleiding van de toegestane activiteiten of van het toegestane gebruik van de lokalen en/of uitrusting.
Veiligheids- en verbodsbepalingen
De gebruiker zorgt dat een vlotte toegang en doorgang gewaarborgd blijft. Het is verboden in-, uit- en nooduitgangen slotvast te maken of te versperren tijdens activiteiten. Het is eveneens verboden de noodverlichting uit te schakelen.
Het maximale aantal toegelaten personen mag niet overschreden worden.
In alle lokalen van de stad geldt een strikt rookverbod.
Het is niet toegestaan bijkomende verwarmingsinstallaties en -toestellen te plaatsen, brandende kaarsen of extra kookmateriaal ter bereiding van warme maaltijden te gebruiken, tenzij anders afgesproken met de stad.
Het niet naleven van veiligheidsregels of aanwijzingen van de stad, brandweer of politie kan de onmiddellijke verplichte stopzetting van de activiteit tot gevolg hebben.
Het is ten strengste verboden ramen, deuren, muren, panelen, vloeren te beschadigen, te benagelen, te beplakken en/of te beschilderen. Zij mogen van geen enkel hechtingsmiddel worden voorzien.
Bij een tentoonstelling moet het ophangsysteem van de stad gebruikt worden.
Per locatie gelden er nog specifieke afspraken. Hiervoor wordt verwezen naar de afzonderlijke handleidingen.
Overtredingen
Het overtreden van de hiervoor vermelde regels kan verschillende gevolgen hebben.
De stad kan boetes opleggen ingeval van overtredingen van het reglement of het berokkenen van schade. Het heeft hiervoor de machtiging voor het aanrekenen van boetes, conform de regels in het retributiereglement.
Bij het overtreden van de hiervoor vermelde regels of het berokkenen van schade kunnen, desgevallend cumulatief, maatregelen of boetes opgelegd worden:
Gebruiksovereenkomst
Met de ondertekening van de gebruiksovereenkomst verklaart de gebruiker zich akkoord met alle bepalingen van het gebruiksreglement.
Procedure
Dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid overgemaakt. Het reglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.
Omdat de refterruimte Moktamee – Fransco Campus tijdelijk in beheer van het cultuurcentrum komt, moet hiervoor het retributiereglement voor socio-culturele polyvalente ruimtes aangepast worden.
De refterruimte van Moktamee is een volwaardig alternatief voor de Lakenhal. De infrastructuur is geschikt voor tentoonstellingen en kan gebruikt worden voor diverse socio-culturele activiteiten: lezingen, ontvangsten en recepties, kleine concerten en vergaderingen. De duur van het gebruik van de refterruimte van Moktamee hangt af van de duur van de werkzaamheden in de Lakenhal. Van zodra de restauratiewerken aan de Lakenhal voltooid zijn, worden de ruimtes in de Lakenhal opnieuw opengesteld en vervalt het gebruik van de refterruimte.
Het cultuurcentrum stelt daarom voor om dezelfde retributie als voor gebruik van de Lakenhal te hanteren:
Raadslid Jan Bertels legt een stemverklaring af die conform het huishoudelijk reglement in het audioverslag wordt opgenomen.
Op 3 december 2019 keurde de gemeenteraad het huur- en retributiereglement voor zaalverhuur socio-culturele polyvalente ruimtes goed.
Op 19 juli 2021 besliste het college van burgemeester en schepenen om de Lakenhal als gevolg van de geplande renovatie- en restauratiewerken vanaf 1 september 2021 niet langer ter beschikking te stellen als huurbare ruimte. Het college van burgemeester en schepenen besliste tevens om de refterruimte Moktamee – Francesco Campus als alternatieve locatie voor socio-culturele activiteiten ter beschikking te stellen. Voor het gebruik van deze ruimte sloot de stad een overeenkomst af met Luscinus gcv.
Het retributiereglement voor socio-culturele polyvalente ruimtes moet aangepast worden nu de refterruimte Moktamee - Francesco Campus kan gehuurd worden door diverse gebruikers.
De gemeenteraad keurt het volgend retributiereglement zaalverhuur socio-culturele polyvalente ruimtes goed:
Retributies 2021 - 2025
Retributiereglement zaalverhuur socio-culturele polyvalente ruimtes
1. Algemene bepalingen
De stad heft vanaf 15 november 2021 tot en met 31 december 2025 een retributie op de zaalverhuur van socio-culturele polyvalente ruimtes.
Het retributiereglement zaalverhuur socio-culturele polyvalente ruimtes, goedgekeurd door de gemeenteraad van 3 december 2019 , wordt opgeheven met ingang van huidig reglement.
De stad stelt zalen ter beschikking voor polyvalent, socio-cultureel gebruik. Voor deze dienstverlening wordt een retributie gevraagd.
2. Gebruiker
De retributie is verschuldigd door de gebruiker.
Gebruikers vallen onder één van de volgende categorieën:
3. Bepaling van het tarief
Definities
Tarieven zaalhuur
In de retributie zijn het gebruik van de zaal, de nutsvoorzieningen, de poetskosten, de aanwezige materialen en de billijke vergoeding inbegrepen. Bij podiumactiviteiten in de schouwburg zijn de technische medewerkers en het gebruik van de klank- en lichtinstallatie eveneens inbegrepen.
Huur van schouwburg, foyer, artiestenloge, buitenplein - dagtarief
Huur van repetitieruimte in de schouwburg – per 4 uur
Huur van zaal ’t Hof – dagtarief
Huur van Lakenhal - dagtarief
Huur van refterruimte Moktamee - Francesco Campus - dagtarief
Huur van Kasteel Le Paige - dagtarief
Huur van Koetshuis Stadspark
Huur van Dorpshuis Noorderwijk
Huur van Dorpshuis Morkhoven
Andere tarieven
4. Verminderingen
5. Betaling
De retributie wordt betaald via overschrijving 30 dagen na factuurdatum of na verzoek tot betaling. Indien het niet mogelijk is via overschrijving dan is cash of via bankcontact mogelijk.
6. Procedure
Dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid overgemaakt. Het reglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.
De organisatie van de kerstmarkt zal anders verlopen dan voorgaande edities. De stad organiseert deze nu zelf, voorheen was dit de vzw Toerisme. Ook de locatie en het tijdstip zijn gewijzigd.
Het reglement voor de kerstmarkt van 6 november 2018 moet opgeheven worden en het nieuw reglement kerstmarkt moet goedgekeurd worden.
Het kerstmarktreglement wordt goedgekeurd voor de editie van 2021, daarna volgt er een evaluatie en wordt het reglement opnieuw gestemd.
Het college van burgemeester en schepenen keurde op 11 oktober 2021 het reglement kerstmarkt 2021 principieel goed.
Op 6 november 2018 heeft de gemeenteraad het reglement voor de kerstmarkt goedgekeurd. Op vraag van zowel het stadsbestuur als handelaars en verenigingen, werd het concept kerstmarkt herbekeken.
De kerstmarkt zal nu op twee dagen plaatsvinden in plaats van één, en niet meer geconcentreerd zijn op de Grote Markt maar geïntegreerd worden tussen de handelaars van Bovenrij, zuidkant Grote Markt en Zandstraat.
Daarom moet het bestaande reglement aangepast worden.
De gemeenteraad keurt het reglement kerstmarkt 2021 goed.
Het reglement kerstmarkt 2021 gaat in op 18 november 2021.
Het reglement kerstmarkt, goedgekeurd op 6 november 2018, wordt opgeheven met ingang van het huidig reglement.
Reglement kerstmarkt 2021
1. Periode
Toelating tot de kerstmarkt en opstelling van de standen
De kerstmarkt vindt plaats op zaterdag en zondag tijdens het tweede weekend van december van 13 uur tot 21 uur.
De deelnemers worden vanaf 11 uur op hun standplaats toegelaten. De stand moet om 13 uur volledig bedrijfsklaar en bemand zijn. De standen moeten om 22 uur volledig ontruimd zijn.
De standhouders laten hun stand volledig opgeruimd achter in de oorspronkelijke staat.
Tijdens de kerstmarkt mogen er geen auto’s of aanhangwagens in de Bovenrij, zuidkant Grote Markt en Zandstraat blijven staan.
De deelnemers mogen zelf geen geluidsinstallaties meebrengen en mogen de muziek die door de organisatoren voorzien wordt, niet verstoren.
Voor het verlichten van de kramen is enkel elektrisch licht toegelaten. Dit moet zo geplaatst worden dat er geen brand- of ander gevaar kan ontstaan.
2. Betaling
Huurprijzen kramen
De deelnemers hebben keuze uit een kraam van 3 m of 4 m breed.
Deelnemers die alcohol wensen te verkopen, betalen meer dan deelnemers die geen alcohol verkopen.
Deelnemers die twee dagen hetzelfde kraam huren, krijgen korting.
Aantal dagen | Breedte kraam | Prijs zonder verkoop alcohol | Prijs met verkoop alcohol |
1 | 3 m | 75 euro | 100 euro |
1 | 4 m | 100 euro | 125 euro |
2 | 3 m | 125 euro | 175 euro |
2 | 4 m | 150 euro | 200 euro |
4.Voorwaarden
Verkoop van alcoholhoudende dranken
Alcoholhoudende dranken mogen enkel aangeboden worden in hoeveelheden voor individueel verbruik. De verkoop van alcoholische drank met een hoger alcoholgehalte dan 22° is verboden.
Om veiligheidsredenen mogen dranken niet rechtstreeks aangeboden worden aan de klant of geconsumeerd worden, noch in glazen flesjes, noch in glazen, noch in alle breekbare materialen die een veiligheidsrisico inhouden.
De standhouders moeten toezicht houden op de bezoekers van hun stand. Aan personen in kennelijke staat van dronkenschap, mogen geen alcoholhoudende dranken meer verkocht of geschonken worden.
Het stadsbestuur behoudt het recht om bij kennelijke overtreding van deze richtlijnen de verdere verkoop van alcoholhoudende dranken op de betrokken stand te verbieden.
Verkoop en bereiding van etenswaren
Etenswaren mogen de versheiddatum niet overschreden hebben. Ze moeten koel bewaard en correct bereid worden.
Verenigingen mogen niet onder hun eigen naam professionele handelaars of marktkramers eten en/of dranken laten verkopen.
Elektrische toestellen zijn voorzien van het CE-keurmerk en moeten in goede staat verkeren.
Toestellen die werken op propaan en/of butaangas moeten een keuringsattest hebben van een erkend organisme.
De stad zal voor aanvang van de kerstmarkt op haar kosten een beëdigd keurder alle kook- en baktoestellen laten keuren. Toestellen die niet in orde bevonden worden mogen niet gebruikt worden.
De deelnemers die werken met propaan en/of butaangastoestellen moeten een brandblusapparaat met geldige keuring en een blusdeken in de buurt van dit toestel hebben.
Gebruik van vuurkorven en open vuren
Er mogen geen vuurkorven of open vuren geplaatst worden.
Afvalverwijdering
De standhouders die voedingsmiddelen of drank verkopen staan zelf in voor een correcte verzameling en verwijdering van het afval. Zij moeten ervoor zorgen dat goed bereikbare afvalrecipiënten duidelijk zichtbaar in de omgeving van hun kraam geplaatst zijn.
Afval moet gesorteerd worden en door de standhouder zelf in de daartoe bestemde container gedeponeerd worden. Deze containers worden tussen de Lakenhal en de kerststal geplaatst. Er zullen containers zijn voor glas, papier en karton, PMD, groenafval en restafval.
Restafval moet verzameld worden in de daartoe bestemde plastic zakken welke door de stad tegen betaling ter beschikking worden gesteld aan de tarieven opgenomen in het retributiereglement voor geleverde goederen en administratieve prestaties, goedgekeurd op de gemeenteraad van 5 mei 2020.
De kosten voor het opruimen van achtergebleven afval worden aan de betrokken standhouders doorgerekend.
Veiligheids- en afvalverantwoordelijke
Elke standhouder zal minstens één veiligheids- en afvalverantwoordelijke aanduiden die tijdens het hele evenement ter plaatse is. Deze verantwoordelijke moet permanent bereikbaar zijn. De naam en gsm-nummer van de verantwoordelijke moet vooraf bij de stad worden opgegeven.
Aansprakelijkheid
Indien de kerstmarkt niet kan doorgaan in geval van overmacht, kan de stad niet aansprakelijk gesteld worden voor de daaruit volgende schade.
5. Toepassing
Dit reglement doet geen afbreuk aan de toepassing van de GAS-codex goedgekeurd door de gemeenteraad van 23 juni 2020 en het politiereglement over de maatregelen voor het voorkomen en bestrijden van brand in inrichtingen toegankelijk voor het publiek, brandveiligheid in publieke toegankelijke tenten en de terreinen van een evenement, tenzij het uitdrukkelijk afwijkt van de bepalingen van deze codex.
De op grond van de artikelen 206 tot en met 221 van de GAS-codex afgeleverde vergunningen blijven gelden tijdens de kerstmarkt. De burgemeester kan deze vergunningen tijdelijk schorsen om de openbare orde te vrijwaren.
6. Sanctionering
Elke inname van het openbaar domein die gebeurt in strijd met dit reglement, wordt beschouwd als een wederrechtelijke inname van het openbaar domein en moet onmiddellijk verwijderd worden.
De burgemeester kan bij overtredingen van dit reglement elke bestuurlijke maatregel bevelen om het reglement te doen toepassen en de openbare orde te vrijwaren.
Voor zover door andere regelgeving geen straffen of sancties zijn bepaald, kan elke inbreuk tegen dit reglement bestraft worden met een administratieve geldboete door de sanctionerende ambtenaar, of met een door het college genomen beslissing tot schorsing of intrekking van een afgeleverde toelating of vergunning en/of tot een tijdelijke of definitieve sluiting van een instelling overeenkomstig de bepalingen van de wet van 13 mei 1999.
7. Procedure
Dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid overgemaakt. Het reglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.
De gemeenteraad neemt kennis van de verlenging van het SVPP tot en met 2022 en keurt het huidige SVPP van Herentals zonder wijzigingen goed tot en met 31 december 2022.
Op 4 september 2021 heeft de Algemene Directie Veiligheid en Preventie Directie Lokale Integrale Veiligheid, FOD Binnenlandse Zaken, Waterloolaan 76, 1000 Brussel, per mail aan het stadsbestuur laten weten dat de strategische veiligheids- en preventieplannen 2020-2021 worden verlengd tot en met 31 december 2022.
De gemeenteraad neemt kennis van de verlenging van de strategische veiligheids- en preventieplannen 2020-2021 tot en met 31 december 2022 en keurt het huidige SVPP van Herentals zonder wijzigingen goed tot en met 31 december 2022.
In de praktijk was de detachering van de maatschappelijk werker in kwestie moeilijk te rijmen met een billijk dagelijks personeelsbeheer: arbeidscontract, verloning en dergelijke gebeurt bij werkgever A, terwijl verlofaanvraag, werkplanning en dergelijke dan weer bij werkgever B zat. Bovenop deze onduidelijke arbeidssituatie voor het personeelslid in kwestie, creëert dit een extra administratieve last voor de beide organisaties: opvolging van prestaties, verantwoordingsdossiers, beslissingen, ...
Door de verderzetting van het plan op basis van de voorgestelde samenwerking, zal de arbeidssituatie voor het personeelslid in kwestie duidelijker worden (contract, payroll en verloven vanuit CAW cfr. deze zoals bij de andere CAW-collega's gelden) en de administratieve last (met afgesproken enveloppefinanciering) tot een minimum beperkt worden, waardoor er maximaal gefocust kan worden op een inhoudelijke samenwerking.
Het lopende Strategische Veiligheids- en Preventieplan (SVPP) (2014-2021) is in 2014 afgesloten tussen de federale overheid enerzijds en de stad Herentals anderzijds (zie bijlage). Binnen het SVPP werden zes fenomenen bepaald waarrond specifiek wordt gewerkt, waaronder het fenomeen drugpreventie. Voor dit thema wordt er al jaren nauw samengewerkt tussen de stad Herentals en CAW de Kempen.
Sinds enkele jaren wordt één VTE (voorheen twee 0.5 VTE) vanuit de dienst gelijke kansen gedetacheerd naar CAW drughulp 1ste lijn om daar de functie van drughulpverlener in te vullen.
In samenspraak tussen de stad Herentals en CAW werd afgesproken om in het kader van administratieve vereenvoudiging een nieuwe samenwerkingsovereenkomst op te stellen, waarbij de drughulpverlener een nieuw contract krijgt bij CAW de Kempen. De loon-, project- en werkingskosten worden gedragen door de stad Herentals, die hiervoor subsidies ontvangt vanuit het SVPP.
De drughulpverlener heeft op dit moment een contract van bepaalde duur dat loopt tot en met 31 december 2021. De samenwerkingsovereenkomst en bijhorend contract bij CAW de kempen zullen ingaan vanaf 1 januari 2022, zoals onderling overeengestemd en afgetoetst bij de dienst personeel en organisatie van de stad Herentals.
Tevens werd de overeenkomst doorgenomen en goedgekeurd door de jurist.
Dit houdt geen inhoudelijke veranderingen in voor de samenwerking tussen de dienst gelijke en kansen en preventie en DH1 van CAW. De dienst gelijke kansen en preventie en CAW DH1 verbinden zich ertoe om regelmatig samen te blijven komen voor inhoudelijke afstemming in functie van de uitvoering van preventieve acties in kader van het SVPP.
Aan de start van ieder kalenderjaar zal CAW DH1 een overzicht bezorgen van de preventieprojecten die gepland worden met het daarvoor voorziene projectbudget van 3.700 euro en deze bespreken met de dienst gelijke kansen en preventie, die het overzicht jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen zal bezorgen.
Aan het einde van elk kalenderjaar worden de verschillende projecten geëvalueerd en worden eventuele verbeterpunten meegenomen naar de planning voor het daaropvolgende jaar.
Het SVPP werd door de overheid sinds 2017 steeds verlengd. Via koninklijk besluit is het lopende plan verlengd tot en met 31 december 2022.
De FOD Binnenlandse Zaken (algemene directie veiligheid en preventie) werd geconsulteerd en adviseerde dat er niet gewacht moet worden op de ingang van het nieuwe SVPP, omwille van het feit dat het hier niet gaat om nieuwe elementen in het plan.
Het college van burgermeester en schepenen keurde op 27 september 2021 de samenwerkingsovereenkomst principieel goed.
De gemeenteraad keurt de nieuwe samenwerkingsovereenkomst tussen CAW de Kempen en de stad Herentals goed.
De gemeenteraad gaat akkoord met de ingangsdatum van 1 januari 2022.
In de gemeenteraad van 12 maart 2019 werd de heer Patrik De Cat aangeduid als vertegenwoordiger van de stad en de heer Jan Michielsen als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de stad voor deelname aan de (buitengewone) algemene vergadering van Iveka voor de volledige duur van de lokale bestuursperiode 2019 - 2024.
Het mandaat van deze gemeentelijke vertegenwoordiger moet elke vergadering vastgesteld worden.
De gemeenteraad moet de agenda goedkeuren en het mandaat van haar vertegenwoordiger vaststellen.
Het stadsbestuur neemt voor de activiteit distributienetbeheer elektriciteit en/of gas deel aan de opdrachthoudende vereniging Iveka, Intercommunale Vereniging voor de Energiedistributie in de Kempen en het Antwerpse.
Iveka nodigt het stadsbestuur uit om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Iveka op 14 december 2021 die zal plaatsvinden om 18 uur in Aldhem, Jagersdreef 1 in 2280 Grobbendonk.
Momenteel kan Iveka niet inschatten in welke richting COVID-19 zal evolueren en wat de impact hiervan zal zijn op het fysiek houden van de buitengewone algemene vergadering. Afhankelijk van de evolutie van COVID-19, de richtlijnen van het Agentschap Binnenlands Bestuur en de federale regelgeving, voorziet Iveka toch ook in de mogelijkheid in het ontwerp-raadsbesluit dat deze vergadering digitaal zou kunnen gehouden worden.
De uitnodigingsbrief van 24 september 2021 bevat volgende agenda met toelichtende documenten:
Met de mail van 26 oktober 2021 bezorgde Iveka een nazending met aanvullende informatie en documenten met betrekking tot agendapunt 3 voor de buitengewone algemene vergadering van 14 december 2021.
De gemeenteraad keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Iveka van 14 december 2021 als volgt goed:
De gemeenteraad draagt de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Iveka op 14 december 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) op om zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad in verband met de te behandelen agendapunten.
Het college van burgemeester en schepenen bezorgt een afschrift van deze beslissing aan de opdrachthoudende vereniging Iveka, ter attentie van het secretariaat op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Welzijnszorg Kempen heeft een intensief extern begeleidingstraject doorlopen om te komen tot een oplossing voor de dienstverlening informatieveiligheid naar de lokale besturen. Aan de basis van dit traject lag onder andere de btw-regelgeving waaraan de dienstverlening moet beantwoorden, het advies van de organisatiebrede audit van Audit Vlaanderen in 2020 en de impact van de integratie van de gemeentes en OCMW’s op vlak van facturatie voor Welzijnszorg Kempen.
Het resultaat van het traject is het voorstel tot de oprichting van een zelfstandige groepering zonder rechtspersoonlijkheid. Dit voorstel werd door de raad van bestuur van Welzijnszorg Kempen goedgekeurd. Het doel van deze zelfstandige groepering is om de huidige werking te waarborgen met vrijstelling van btw.
De zelfstandige groepering is een specifieke figuur binnen de btw-regelgeving die toestaat uitgaven en middelen te groeperen en vervolgens vrij van btw te verdelen. Hierbij worden de afspraken met betrekking tot de samenwerking, de inzet van het gemeenschappelijk personeel, de besluitvorming en de kostendeling in een schriftelijke overeenkomst vastgelegd. Het betreft een samenwerking met een duurzaam karakter.
De samenwerkingsovereenkomst werd op 22 september 2021 door de raad van bestuur van Welzijnszorg Kempen goedgekeurd en wordt voorgelegd aan de participerende besturen. De samenwerkingsovereenkomst werd mee bezorgd.
De werking van de dienst en de bestaande dienstverlening aan de lokale besturen, IOK Afvalbeheer en Welzijnszorg Kempen wordt op basis van deze samenwerkingsovereenkomst verdergezet.
De omschakeling naar een zelfstandige groepering heeft geen impact op het reeds voorziene budget. De principes van kostendeling die reeds vroeger werden overeengekomen, blijven in deze werkwijze behouden.
De gemeente moet iemand afvaardigen in de stuurgroep van de zelfstandige groepering. Welzijnszorg Kempen vraagt dat het iemand is die voldoende vertrouwd is met de werking opdat strategische beslissingen zouden genomen kunnen worden.
Het OCMW is bij besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 1 juli 1980 aangesloten bij de dienst Informatieveiligheid aangeboden door Welzijnszorg Kempen.
Op 2 december 2014 keurde de gemeenteraad een beheersovereenkomst goed om via het OCMW een beroep te doen op de dienstverlening van de gemeenschappelijke dienst Informatieveiligheid van Welzijnszorg Kempen. Deze beheersovereenkomst trad in werking op 1 januari 2015 en werd aangegaan voor een periode van onbepaalde duur.
Onder andere de btw-regelgeving waaraan de dienstverlening van Welzijnszorg Kempen moet beantwoorden, het advies van de organisatiebrede audit van Audit Vlaanderen in 2020 en de impact van de integratie van de gemeentes en OCMW’s op vlak van facturatie voor Welzijnszorg Kempen, wijzen uit dat er problemen zijn met de organisatie van de dienstverlening informatieveiligheid naar de lokale besturen. Deze problematiek wordt opgelost door het oprichten van een zelfstandige groepering zonder rechtspersoonlijkheid via de voorgestelde samenwerkingsovereenkomst.
Het college van burgemeester en schepenen besliste dit dossier principieel op 11 oktober 2021.
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst tot oprichting en uitbating van de betreffende zelfstandige groepering Welzijnszorg Kempen Dienstverlening ZG goed.
De gemeenteraad vaardigt de heer Johan Vinck, adviseur organisatiebeheersing en interne controle af naar de stuurgroep van de zelfstandige groepering (ZG).
Het stadsbestuur van Herentals neemt deel aan de Intercommunale Ontwikkelingsmaatschappij voor de Kempen (IOK).
Het stadsbestuur wordt opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van IOK Afvalbeheer op 17 december 2021 om 11 uur in ‘De Casteleer’, Pastorijstraat 38 in 2460 Kasterlee. De uitnodigingsmail van 20 oktober 2021 bevat volgende agenda met toelichtende nota:
Op 17 september 2021 heeft IOK al een dossier met enkele documentatiestukken met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van 17 december 2021 overgemaakt aan het stadsbestuur. Het betreft het voorstel tot statutenwijziging. Zulke statutenwijziging moet immers minstens 90 dagen vooraf ter kennisgeving worden bezorgd. Wijzigingen in het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en bepalingen uit het Wetboek van vennootschappen en verenigingen van 23 maart 2019 maken de voorgestelde statutenwijzigingen noodzakelijk.
Op 15 oktober 2021 heeft de raad van bestuur van IOK de definitieve agenda voor de buitengewone algemene vergadering van 17 december 2021 vastgesteld. De gemeenteraad moet de agenda goedkeuren en het mandaat voor haar vertegenwoordiger vaststellen.
In de gemeenteraad van 4 juni 2019 werd de heer Stefan Verraedt aangeduid als vertegenwoordiger van de stad en in de gemeenteraad van 2 februari 2021 werd de heer Pieter Laureys aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de stad voor deelname aan de (buitengewone) algemene vergadering van IOK voor de volledige duur van de lokale bestuursperiode 2019 - 2024.
Het mandaat van deze gemeentelijke vertegenwoordiger moet elke vergadering vastgesteld worden.
Het college van burgemeester en schepenen nam kennis van het ontwerp van statutenwijziging op 11 oktober 2021.
De gemeenteraad keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering van IOK van 17 december 2021 als volgt goed:
De gemeenteraad keurt artikelsgewijs de voorgestelde statutenwijziging goed met daarin vervat:
De gemeenteraad keurt het activiteitenplan 2022 goed.
De gemeenteraad keurt de begroting 2022 en de hierin vervatte werkingskosten en tarieven van de dienstverlenende vereniging IOK goed.
De gemeenteraad mandateert de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) buitengewone algemene vergadering van IOK van 17 december 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) om conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze buitengewone algemene vergadering.
Het college van burgemeester en schepenen bezorgt een afschrift van deze beslissing aan IOK, Antwerpseweg 1, 2440 Geel.
In de gemeenteraad van 4 juni 2019 werd de heer Stefan Verraedt aangeduid als vertegenwoordiger van de stad en in de gemeenteraad van 2 februari 2021 werd de heer Pieter Laureys aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de stad voor deelname aan de (buitengewone) algemene vergadering van IOK Afvalbeheer voor de volledige duur van de lokale bestuursperiode 2019 - 2024.
Het mandaat van deze gemeentelijke vertegenwoordiger moet elke vergadering vastgesteld worden.
Het college van burgemeester en schepenen nam kennis van het ontwerp van statutenwijziging op 11 oktober 2021.
Het stadsbestuur van Herentals neemt deel aan de Intercommunale Ontwikkelingsmaatschappij voor de Kempen - Afvalbeheer (IOK Afvalbeheer).
Het stadsbestuur wordt opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van IOK Afvalbeheer op 17 december 2021 om 11.45 uur in ‘De Casteleer’, Pastorijstraat 38 in 2460 Kasterlee. De uitnodigingsmail van 20 oktober 2021 bevat volgende agenda met toelichtende nota:
Op 17 september 2021 heeft IOK Afvalbeheer al een dossier met enkele documentatiestukken met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van 17 december 2021 overgemaakt aan de stad Herentals. Het betreft het voorstel tot statutenwijziging. Zulke statutenwijziging moet immers minstens 90 dagen vooraf ter kennisgeving worden bezorgd. Wijzigingen in het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en bepalingen uit het Wetboek van vennootschappen en verenigingen van 23 maart 2019 maken de voorgestelde statutenwijzigingen noodzakelijk.
Op 15 oktober 2021 heeft de raad van bestuur van IOK Afvalbeheer de definitieve agenda voor de buitengewone algemene vergadering van 17 december 2021 vastgesteld. De gemeenteraad moet de agenda goedkeuren en het mandaat voor haar vertegenwoordiger vaststellen.
De gemeenteraad keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering van IOK Afvalbeheer van 17 december 2021 goed als volgt:
De gemeenteraad keurt artikelsgewijs de voorgestelde statutenwijziging goed met daarin vervat:
De gemeenteraad keurt de toetreding van de Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking Baarle en de voorgestelde wijziging van het aandelenregister goed.
De gemeenteraad keurt het activiteitenplan 2022 goed.
De gemeenteraad keurt de begroting 2022 en de hierin vervatte werkingskosten en tarieven van de opdrachthoudende vereniging IOK Afvalbeheer goed.
De gemeenteraad mandateert de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) buitengewone algemene vergadering van IOK Afvalbeheer van 17 december 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) om conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze buitengewone algemene vergadering.
Het college van burgemeester en schepenen bezorgt een afschrift van deze beslissing aan IOK Afvalbeheer, Antwerpseweg 1, 2440 Geel.
In de gemeenteraad van 12 maart 2019 werd de heer Patrik De Cat aangeduid als vertegenwoordiger van de stad en de heer Rutger Moons als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de stad voor deelname aan de (buitengewone) algemene vergadering van IKA voor de volledige duur van de lokale bestuursperiode 2019 - 2024.
Het mandaat van de gemeentelijke vertegenwoordiger moet elke vergadering vastgesteld worden.
Het stadsbestuur van Herentals neemt deel aan het intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de Kempen en het Antwerpse (IKA).
IKA nodigt het stadsbestuur uit om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van IKA op maandag 14 december 2021 om 19:30 uur in Aldhem, Jagersdreef 1 in Grobbendonk.
De bevolking wordt thans geconfronteerd met het coronavirus COVID-19, waarbij het tot nu niet vaststaat onder welke vorm deze algemene vergadering kan plaatsvinden. Volgens de huidige richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie van het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op de algemene vergadering, wordt gevraagd om een expliciete beslissing over alle agendapunten. Op deze manier kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een schriftelijke algemene vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken.
De uitnodigingsbrief van 19 oktober 2021 bevat volgende agenda met toelichtende nota:
De gemeenteraad beslist na onderzoek van de documenten die bij de oproeping zijn gevoegd, om de agenda en de afzonderlijke agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van IKA van 14 december 2021 goed te keuren als volgt:
De gemeenteraad draagt de vertegenwoordiger van de stad die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) buitengewone algemene vergadering tevens jaarvergadering van de dienstverlenende vereniging IKA op 14 december 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) op zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake onderhavige beslissing.
Het college van burgemeester en schepenen bezorgt een afschrift (pdf-versie) van deze beslissing aan het secretariaat van het intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA, ter attentie van het secretariaat uitsluitend op het e-mailadres lieven.ex@fluvius.be.
Het stadsbestuur van Herentals neemt deel aan de opdrachthoudende vereniging Pidpa.
Op vrijdag 17 december 2021 om 11.30 uur organiseert Pidpa een algemene vergadering op afstand. De aangeduide vertegenwoordiger neemt deel aan de digitale vergadering op afstand.
De oproepingsbrief van 22 oktober 2021 bevat volgende agenda met toelichting:
Op 12 maart 2019 werd de heer Pascal Van Nueten aangeduid als vertegenwoordiger van de stad Herentals en mevrouw Yoleen Van Camp als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de stad Herentals voor deelname aan de (buitengewone) algemene vergadering van Pidpa voor de volledige duur van de lokale bestuursperiode 2019 - 2024.
Op 4 juni 2019 duidde de gemeenteraad de heer Stefan Verraedt aan als plaatsvervangend vertegenwoordiger in vervanging van mevrouw Yoleen Van Camp.
De voorgelegde documenten omvatten de verslaggeving omtrent de geplande activiteiten en de begroting voor 2022. Daarnaast worden nog volgende punten behandeld: toetredingen en/of uitbreidingen van de opdracht van Pidpa bij verschillende gemeenten en benoemingen.
De gemeenteraad keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Pidpa goed als volgt:
De gemeenteraad keurt de door de raad van bestuur van Pidpa voorgelegde begroting 2022 en het toelichtend verslag goed.
De gemeenteraad keurt de toetreding/uitbreiding van opdracht goed.
De gemeenteraad keurt de ‘Code van goed bestuur’ goed.
De gemeenteraad mandateert de vertegenwoordiger die deelneemt aan de buitengewone algemene vergadering van Pidpa op 17 december 2021 evenals op elke andere buitengewone algemene vergadering die wordt samengeroepen ter behandeling van de agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering om te handelen en te beslissen conform de besluiten die vandaag door de gemeenteraad hierover genomen zijn.
Het college van burgemeester en schepenen bezorgt een afschrift van deze beslissing aan Pidpa, Desguinlei 246, 2018 Antwerpen.
Pontes organiseert een buitengewone algemene vergadering. De uitnodigingsbrief daarvoor bevat de agenda met toelichting.
Deze uitnodiging voor de buitengewone algemene vergadering van Pontes op donderdag 16 december 2021 geschiedt onder voorbehoud van de eventuele verdere ontwikkelingen rond het coronavirus en de mogelijke gevolgen daarvan voor deze algemene vergadering. Pontes volgt de informatie en richtlijnen van het Agentschap Binnenlands Bestuur nauwgezet op en informeert ons verder. Indien beslist wordt om de algemene vergadering alsnog digitaal te organiseren, dan ontvangen het stadsbestuur en de afgevaardigde tijdig een link om op afstand deel te nemen aan de vergadering.
In de gemeenteraad van 12 maart 2019 werd de heer Rutger Moons aangeduid als vertegenwoordiger van de stad en de heer Patrik De Cat aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de stad voor deelname aan de (buitengewone) algemene vergadering van Pontes voor de volledige lokale bestuursperiode 2019 - 2024.
Het mandaat van deze gemeentelijke afgevaardigde moet voorafgaand aan elke vergadering vastgesteld worden.
Pontes is een vereniging van lokale overheden die als publieke en onafhankelijke partner in de uitvaartsector, crematies en afscheidsmomenten verzorgt. Het stadsbestuur van Herentals neemt deel aan de intergemeentelijke vereniging Pontes.
Pontes nodigde de stad uit om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering op 16 december 2021 om 19:00 uur in het crematorium van Antwerpen-Wilrijk, Jules Moretuslei 2, 2610 Antwerpen-Wilrijk .
De uitnodigingsbrief van 21 oktober 2021 voor de buitengewone algemene vergadering bevat volgende punten met toelichting:
De gemeenteraad keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Pontes van 16 december 2021 als volgt goed:
De gemeenteraad mandateert de vertegenwoordiger die deelneemt aan de buitengewone algemene vergadering van Pontes op 16 december 2021, om te handelen en te beslissen conform de besluiten die vandaag door de gemeenteraad zijn genomen over de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Pontes van 16 december 2021.
Het college van burgemeester en schepenen bezorgt een afschrift van deze beslissing aan Pontes, Jules Moretuslei 2, 2610 Antwerpen-Wilrijk.
De stad is lid van de interlokale vereniging "Bureau Gemeentelijke Administratieve Sancties" voor de handhaving van de politiecodex via GAS-sancties. Binnen de interlokale vereniging hebben de deelnemende gemeenten mevrouw Ann Heylen aangesteld als sanctionerend ambtenaar. Omdat het aantal dossiers en de werklast van de GAS-sancties de laatste jaren sterk is toegenomen, heeft de interlokale vereniging beslist een bijkomende GAS-ambtenaar aan te stellen.
Om de bijkomende GAS-ambtenaar te kunnen inzetten voor de stad, moet de gemeenteraad hem aanstellen.
De stad is lid van de interlokale vereniging "Bureau Gemeentelijke Administratieve Sancties" voor de handhaving van de politiecodex via GAS-sancties. Binnen de interlokale vereniging hebben de deelnemende gemeenten mevrouw Ann Heylen aangesteld als sanctionerend ambtenaar. Omdat het aantal dossiers en de werklast van de GAS-sancties de laatste jaren sterk is toegenomen, heeft de interlokale vereniging beslist een bijkomende GAS-ambtenaar aan te stellen.
Om de bijkomende GAS-ambtenaar te kunnen inzetten voor de stad, moet de gemeenteraad hem aanstellen.
De heer Rik Wouters voldoet aan alle kwalificaties en voorwaarden die wettelijk zijn opgelegd om als sanctionerend ambtenaar op te kunnen treden.
De gemeenteraad stelt de heer Rik Wouters aan als sanctionerend ambtenaar voor de stad.
Wet van 15 mei 2007, artikel 68 over de civiele veiligheid
De gemeentelijke dotatie aan de hulpverleningszone Kempen moet door elke gemeente van de zone vastgesteld worden in een afzonderlijk raadsbesluit.
Artikel 67 van de wet civiele veiligheid bepaalt dat de hulpverleningszone Kempen onder andere gefinancierd wordt door dotaties van de gemeenten van de zone. Artikel 68 bepaalt dat de dotaties van de gemeenten jaarlijks moeten vastgelegd worden door de zoneraad op basis van een akkoord tussen de verschillende betrokken gemeenteraden.
Het stedelijke brandweerkorps maakt sinds 1 januari 2015 officieel deel uit van de hulpverleningszone Kempen. Voor het budget 2015 van de zone werd een verdeelsleutel vastgelegd op basis van de bedragen die voor 2015 ingeschreven werden in de respectievelijke budgetten van de gemeenten. Op 6 oktober 2015 heeft de gemeenteraad de verdeelsleutel voor 2016-2019 goedgekeurd. Voor de meerjarenplanning 2020-2026 moest opnieuw een verdeelsleutel worden onderhandeld. Een werkgroep bestaande uit burgemeesters, algemeen directeurs en financieel directeurs werd hiervoor opnieuw opgericht. Op 10 november 2020 werden de parameters vastgelegd voor de komende 5 jaar:
De begroting 2022 van de hulpverleningszone Kempen wordt op 27 november 2021 op de zoneraad goedgekeurd.
De gemeenteraad beslist een bedrag van 943.399,08 euro in te schrijven als gemeentelijke dotatie aan de hulpverleningszone Kempen voor 2022 in de volgende aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025. De gemeentelijke dotatie wordt uitgesplitst in een exploitatietoelage van 806.738,15 euro en een investeringstoelage van 136.660,93 euro.
De Centrale Kerkraad moet de budgetten gecoördineerd indienen bij het gemeentebestuur. Voorafgaand moet advies gevraagd worden bij het Bisdom.
De gemeenteraad neemt binnen een termijn van 50 dagen na ontvangst van de budgetten een beslissing. Blijft de gemeentelijke toelage in het budget binnen de grenzen van het bedrag opgenomen in het goedgekeurde meerjarenplan, dan neemt de gemeenteraad akte. Is de gemeentelijke toelage in het budget hoger dan het bedrag dat in het goedgekeurde meerjarenplan was opgenomen, dan kan de gemeenteraad het budget aanpassen om overeenstemming met het meerjarenplan te bekomen, behalve wat betreft de kosten die betrekking hebben op het vieren van de eredienst.
De gemeentelijke bijdragen voor de kerkfabrieken blijven binnen de grenzen van de meerjarenplannen 2020-2025.
De Centrale Kerkraad heeft de budgetten 2022 van de verschillende kerkfabrieken ingediend op 20 oktober 2021.
De gemeenteraad neemt akte van de budgetten 2022 van de kerkfabrieken Sint-Antonius van Padua, Sint-Bavo, Sint-Jan de Doper, Sint-Niklaas, Onze-Lieve-Vrouw Herentals en Sint-Waldetrudis, zoals ingediend door de Centrale Kerkraad.
De algemeen directeur deelt de aanvullende agendapunten zoals vastgesteld door de voorzitter van de gemeenteraad onmiddellijk mee aan de gemeenteraadsleden.
Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen voor de vergadering punten aan de agenda toevoegen. De gemeenteraadsleden bezorgen hun toegevoegde punt aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de voorzitter van de gemeenteraad.
Raadslid Jan Bertels heeft een agendapunt ingediend:
Stand van zaken en infovergadering over aanleg fietsinfrastructuur Molenstraat, Wiekevorstseweg en Voortkapelseweg
''Enige jaren geleden werd een studieopdracht gegund voor het aanleggen van noodzakelijke fietsinfrastructuur in de Molenstraat, en het aanleggen/de verbetering van de fietspaden in (het eerste deel) van de Voortkapelseweg en de Wiekevorstseweg. Er werd/wordt ook nagedacht over de verbetering van de fietsoversteek aan ‘Berkemus’ wat de fietsostrade betreft, de optie van een fietstunnel is geopperd en uitgetekend/gevisualiseerd.
Het studiebureau heeft ondertussen een voorontwerp opgemaakt van de fietsinfrastructuur Wiekevorstseweg – Molenstraat – Morkhovenseweg – Voortkapelseweg – fietsostrade. Het bureau heeft ook een fasering van de werken vooropgesteld, op basis van onteigeningen die moeten gebeuren (of lopen?)
Het schepencollege beloofde begin november een infovergadering voor de buurt, digitaal. Na een toelichting, zou er wel slechts 1 kwartiertje voor vragen voorzien worden, wat me nogal beperkt (te beperkt) lijkt gezien de omvang van de werken (en de onteigeningsplannen).
De bespreking van dit agendapunt is opgenomen in de audio-opname die als zittingsverslag dienst doet. Deze opname is raadpleegbaar op de gemeentelijke website.
De algemeen directeur deelt de aanvullende agendapunten zoals vastgesteld door de voorzitter van de gemeenteraad onmiddellijk mee aan de gemeenteraadsleden.
Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen voor de vergadering punten aan de agenda toevoegen. De gemeenteraadsleden bezorgen hun toegevoegde punt aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de voorzitter van de gemeenteraad.
Raadslid Liese Bergen heeft een agendapunt ingediend:
Toegevoegd Punt - Sociaal woonproject Stadsveld
''Sociale woningmaatschappij De Woonbrug plant een nieuwe verkaveling achter de Wipstraat en de St.-Waldetrudisstraat. De huidige plannen zorgen voor veel commotie in de buurt. Nochtans zijn de meeste mensen hier niet gekant tegen het ontwikkelen van dit bouwperceel, noch hebben ze bezwaar tegen de komst van sociale woningen. Het zijn vooral de omvang en de beperkte ontsluitingsmogelijkheden van het project die weerstand oproepen. Vooruit onderschrijft de nood aan betaalbaar wonen. Maar Vooruit wil ook luisteren naar de verzuchtingen van bewoners en peilt vandaag naar recente inzichten.
De bespreking van dit agendapunt is opgenomen in de audio-opname die als zittingsverslag dienst doet. Deze opname is raadpleegbaar op de gemeentelijke website.
De algemeen directeur deelt de aanvullende agendapunten zoals vastgesteld door de voorzitter van de gemeenteraad onmiddellijk mee aan de gemeenteraadsleden.
Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen voor de vergadering punten aan de agenda toevoegen. De gemeenteraadsleden bezorgen hun toegevoegde punt aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de voorzitter van de gemeenteraad.
Raadslid Els Sterckx heeft een agendapunt ingediend:
Masterplan begraafplaatsen Herentals
''Op het schepencollege van 28 juni heeft dit college beslist om perken op de begraafplaatsen te gaan ontruimen om zo het masterplan te kunnen uitvoeren. Maar er is helemaal nog geen masterplan. Er verscheen dan ook een persbericht met de mededeling dat de graven toch niet zullen ontruimd worden. Dit is spelen met de gevoelens van de nabestaanden. Eerst zien ze een bordje verschijnen met de boodschap dat het graf van de overledene binnen het jaar ontruimd gaat worden en nu is dit bordje ineens terug verdwenen omdat er geen masterplan is.
Ik heb hier bij volgende vragen:
De bespreking van dit agendapunt is opgenomen in de audio-opname die als zittingsverslag dienst doet. Deze opname is raadpleegbaar op de gemeentelijke website.