Terug
Gepubliceerd op 17/11/2021

2021_GR_00286 - Reglement kerstmarkt 2021: goedkeuring

gemeenteraad
di 09/11/2021 - 20:00 Raadzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Andere.

Samenstelling

Aanwezig

Rutger Moons, voorzitter; Mien Van Olmen, burgemeester; Pascal Van Nueten, schepen; Jan Michielsen, schepen ; Patrik De Cat, schepen; Stefan Verraedt, schepen; Eva Brandwijk, schepen; Bart Michiels, schepen; Anne-Mie Hendrickx, raadslid; Jan Bertels, raadslid; Liese Bergen, raadslid; Els Sterckx, raadslid; Peter Verpoorten, raadslid; Bieke Baeten, raadslid; Rob Lathouwers, raadslid; Evelyn Breugelmans, raadslid; Andreas Huyskens, raadslid; Susy Matthijs, raadslid; Lore Wagemans, raadslid; Tom Olyslaegers, raadslid; Pieter Laureys, raadslid; François Vermeulen, raadslid; Griet Van Nueten, raadslid; Ludo Van den Broeck, raadslid; Marnix Verheyen, raadslid; Marcel De Cuyper, raadslid; Stefan Geyzen, raadslid; Rikkert Van Bauwel, Raadslid; Dirk Soentjens, algemeen directeur

Verontschuldigd

Priscilla Van Thielen, raadslid

Secretaris

Dirk Soentjens, algemeen directeur
2021_GR_00286 - Reglement kerstmarkt 2021: goedkeuring 2021_GR_00286 - Reglement kerstmarkt 2021: goedkeuring

Motivering

Argumentatie

De organisatie van de kerstmarkt zal anders verlopen dan voorgaande edities. De stad organiseert deze nu zelf, voorheen was dit de vzw Toerisme. Ook de locatie en het tijdstip zijn gewijzigd. 

Het reglement voor de kerstmarkt van 6 november 2018 moet opgeheven worden en het nieuw reglement kerstmarkt moet goedgekeurd worden.

Het kerstmarktreglement wordt goedgekeurd voor de editie van 2021, daarna volgt er een evaluatie en wordt het reglement opnieuw gestemd.

Het college van burgemeester en schepenen keurde op 11 oktober 2021 het reglement kerstmarkt 2021 principieel goed.  

Context, relevante voorgeschiedenis en fasen

Op 6 november 2018 heeft de gemeenteraad het reglement voor de kerstmarkt goedgekeurd. Op vraag van zowel het stadsbestuur als handelaars en verenigingen, werd het concept kerstmarkt herbekeken.

De kerstmarkt zal nu op twee dagen plaatsvinden in plaats van één, en niet meer geconcentreerd zijn op de Grote Markt maar geïntegreerd worden tussen de handelaars van Bovenrij, zuidkant Grote Markt en Zandstraat.

Daarom moet het bestaande reglement aangepast worden.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Besluit 1

De gemeenteraad keurt het reglement kerstmarkt 2021 goed. 

Het reglement kerstmarkt 2021 gaat in op 18 november 2021. 

Het reglement kerstmarkt, goedgekeurd op 6 november 2018, wordt opgeheven met ingang van het huidig reglement. 

Reglement kerstmarkt 2021

1. Periode

Toelating tot de kerstmarkt en opstelling van de standen

De kerstmarkt vindt plaats op zaterdag en zondag tijdens het tweede weekend van december van 13 uur tot 21 uur.

De deelnemers worden vanaf 11 uur op hun standplaats toegelaten. De stand moet om 13 uur volledig bedrijfsklaar en bemand zijn. De standen moeten om 22 uur volledig ontruimd zijn. 

De standhouders laten hun stand volledig opgeruimd achter in de oorspronkelijke staat.

Tijdens de kerstmarkt mogen er geen auto’s of aanhangwagens in de Bovenrij, zuidkant Grote Markt en Zandstraat blijven staan.

De deelnemers mogen zelf geen geluidsinstallaties meebrengen en mogen de muziek die door de organisatoren voorzien wordt, niet verstoren.

Voor het verlichten van de kramen is enkel elektrisch licht toegelaten. Dit moet zo geplaatst worden dat er geen brand- of ander gevaar kan ontstaan.

2. Betaling

Huurprijzen kramen

De deelnemers hebben keuze uit een kraam van 3 m of 4 m breed.

Deelnemers die alcohol wensen te verkopen, betalen meer dan deelnemers die geen alcohol verkopen.

Deelnemers die twee dagen hetzelfde kraam huren, krijgen korting.

Aantal dagen

Breedte kraam 

Prijs zonder verkoop alcohol

Prijs met verkoop alcohol

1

3 m

75 euro

100 euro

1

4 m 

100 euro

125 euro

2

3 m

125 euro

175 euro

2

4 m

150 euro

200 euro


4.Voorwaarden

Verkoop van alcoholhoudende dranken

Alcoholhoudende dranken mogen enkel aangeboden worden in hoeveelheden voor individueel verbruik. De verkoop van alcoholische drank met een ho­ger alcoholgehalte dan 22° is verboden.

Om veiligheidsredenen mogen dranken niet rechtstreeks aangeboden worden aan de klant of geconsumeerd worden, noch in glazen flesjes, noch in glazen, noch in alle breekbare materialen die een veiligheidsrisico inhouden.

De standhouders moeten toezicht houden op de bezoekers van hun stand. Aan personen in kennelijke staat van dronkenschap, mogen geen alcoholhoudende dranken meer verkocht of geschonken worden. 

Het stadsbestuur behoudt het recht om bij kennelijke overtreding van deze richtlijnen de verdere verkoop van alcoholhoudende dranken op de betrokken stand te verbieden.

Verkoop en bereiding van etenswaren

Etenswaren mogen de versheiddatum niet overschreden hebben. Ze moeten koel bewaard en correct bereid worden.

Verenigingen mogen niet onder hun eigen naam professionele handelaars of marktkramers eten en/of dranken laten verkopen.

Elektrische toestellen zijn voorzien van het CE-keurmerk en moeten in goede staat verkeren.

Toestellen die werken op propaan en/of butaangas moeten een keuringsattest hebben van een erkend organisme.

De stad zal voor aanvang van de kerstmarkt op haar kosten een beëdigd keurder alle kook- en baktoestellen laten keuren. Toestellen die niet in orde bevonden worden mogen niet gebruikt worden.

De deelnemers die werken met propaan en/of butaangastoestellen moeten een brand­blusapparaat met geldige keuring en een blusdeken in de buurt van dit toestel hebben.

Gebruik van vuurkorven en open vuren

Er mogen geen vuurkorven of open vuren geplaatst worden.

Afvalverwijdering

De standhouders die voedingsmiddelen of drank verkopen staan zelf in voor een correcte verzameling en verwijdering van het afval. Zij moeten ervoor zorgen dat goed bereikbare afvalrecipiënten duidelijk zichtbaar in de omgeving van hun kraam geplaatst zijn.

Afval moet gesorteerd worden en door de standhouder zelf in de daartoe bestemde container gedeponeerd worden. Deze containers worden tussen de Lakenhal en de kerststal geplaatst. Er zullen containers zijn voor glas, papier en karton, PMD, groenafval en restafval.

Restafval moet verzameld worden in de daartoe bestemde plastic zakken welke door de stad tegen betaling ter beschikking worden gesteld aan de tarieven opgenomen in het retributiereglement voor geleverde goederen en administratieve prestaties, goedgekeurd op de gemeenteraad van 5 mei 2020.

De kosten voor het opruimen van achtergebleven afval worden aan de betrokken standhou­ders doorgerekend.

Veiligheids- en afvalverantwoordelijke

Elke standhouder zal minstens één veiligheids- en afvalverantwoordelijke aanduiden die tijdens het hele evenement ter plaatse is. Deze verantwoordelijke moet permanent be­reikbaar zijn. De naam en gsm-nummer van de verantwoordelijke moet vooraf bij de stad worden opgegeven.

Aansprakelijkheid

Indien de kerstmarkt niet kan doorgaan in geval van overmacht, kan de stad niet aansprakelijk gesteld worden voor de daaruit volgende schade.

5. Toepassing

Dit reglement doet geen afbreuk aan de toepassing van de GAS-codex goedgekeurd door de gemeenteraad van 23 juni 2020 en het politiereglement over de maatregelen voor het voorkomen en bestrijden van brand in inrichtingen toegankelijk voor het publiek, brandveiligheid in publieke toegankelijke tenten en de terreinen van een evenement, tenzij het uitdrukkelijk afwijkt van de bepalingen van deze codex.

De op grond van de artikelen 206 tot en met 221 van de GAS-codex afgeleverde vergun­ningen blijven gelden tijdens de kerstmarkt. De burgemeester kan deze vergunningen tijdelijk schorsen om de openbare orde te vrijwaren.

6. Sanctionering

Elke inname van het openbaar domein die gebeurt in strijd met dit reglement, wordt be­schouwd als een wederrechtelijke inname van het openbaar domein en moet onmiddellijk verwijderd worden.

De burgemeester kan bij overtredingen van dit reglement elke bestuurlijke maatregel bevelen om het reglement te doen toepassen en de openbare orde te vrijwaren.

Voor zover door andere regelgeving geen straffen of sancties zijn bepaald, kan elke inbreuk tegen dit reglement bestraft worden met een administratieve geldboete door de sanctione­rende ambtenaar, of met een door het college genomen beslissing tot schorsing of intrekking van een afgeleverde toelating of vergunning en/of tot een tijdelijke of definitieve sluiting van een instelling overeenkomstig de bepalingen van de wet van 13 mei 1999.

7. Procedure

Dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid overgemaakt. Het reglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.

Stemming op het artikel

Stemmen voor 28
Jan Michielsen, Mien Van Olmen, Tom Olyslaegers, François Vermeulen, Marcel De Cuyper, Jan Bertels, Pieter Laureys, Bart Michiels, Els Sterckx, Patrik De Cat, Rutger Moons, Bieke Baeten, Andreas Huyskens, Eva Brandwijk, Pascal Van Nueten, Rob Lathouwers, Susy Matthijs, Stefan Geyzen, Marnix Verheyen, Evelyn Breugelmans, Ludo Van den Broeck, Anne-Mie Hendrickx, Liese Bergen, Stefan Verraedt, Lore Wagemans, Peter Verpoorten, Griet Van Nueten, Rikkert Van Bauwel
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0